آغاز رسیدگی به طرح جهش تولید مسکن در خانه ملت/ جزئیات بررسی چند ماده از طرح

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۱/۱۹
نمایندگان خانه ملت در روزهای نخست سال جدید گزارش کمیسیون عمران مجلس از طرح تامین و تولید مسکن را در دستور کار قرار دادند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، بر اساس بخشی از طرح، تمامی دستگاه های دولتی ملزم به ثبت تمامی املاک و مستغلات خود حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون در سامانه سادا می شوند؛ بر اساس نظر مسئولان ذیربط مستندسازی املاک از بسیاری از مفاسد اقتصادی از جمله زمین خواری جلوگیری می‌کند.

ماده 29 طرح مذکور هم بررسی و تصویب شد که طبق آن تمامی دستگاه‌های موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم مکلف شدند طی مهلت شش ماه از لازم الاجرا شدن این قانون برای دریافت سند رسمی مالکیت اراضی در اختیار خود که اقدام کنند و در صورت استنکاف به انفصال از خدمات دولتی و عمومی از شش ماه تا دوسال محکوم می شوند.

ماده 9 و تبصره های آن در ادامه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که بر اساس آن سازمان جنگل ها و مراتع مکلف به اختصاص اراضی ملی مورد نیاز برای شهرک سازی شد و همچنین در ادامه نمایندگان با تصویب ماده 10 طرح، دستگاه‌های دولتی را مکلف به واگذاری رایگان اراضی در اختیار، برای تولید مسکن کردند.

براساس ماده 10 این طرح؛ کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شرکت هایی که 100 درصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت می باشد، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چارچوب مکان یابی موضوع ماده (6) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب25/2/1387 قرار می گیرند، ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند. ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه یادشده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

بر اساس تبصره 2 این ماده، اراضی کشاورزی حاصلخیز (درجه 1 و 2) به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی، جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت، بیشه‌های طبیعی، نهالستان‌ها، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی و مرتعی، عرصه‌های ذخیره ژنتیکی، ایستگاه‌های تولید بذر، حوضه‌های آبخیز زوجی، محدوده ایستگاه‌های پایش و اندازه‌گیری آبخیزداری، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار، چراگاه‏ها و راه‌های مسیر کوچ ایل‏نشین‌ها و حریم مربوط به آنها و مناطق چهارگانه محیط‏زیستی نمی توانند برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه نشست ماده 13 طرح جهش تولید و تامین مسکن با موافقت نمایندگان تصویب شد که بر اساس آن وزارت راه و شهرسازی موظف شد به منظور تأمین زمین مورد نیاز این طرح، استفاده از اراضی درون شهری در بافت فرسوده و سکونت‌گاههای غیر رسمی، اراضی متصل به بافت شهری و اراضی دستگاه‌ها را در اولویت قرار دهد همچنین نمایندگان با تصویب ماده 14 طرح امکان پیش خرید مصالح ساختمانی در بورس کالا را فراهم کردند.

مشوق برای کاهش هزینه اجرا

بهارستان‌نشینان با موافقت با ماده 17 طرح به منظور کاهش هزینه های تولید مسکن به وزارتخانه‌های نیرو، نفت و ارتباطات تکلیف کردند که حق دریافت هیچ مبلغی جز حق انشعاب از واحدهای مسکونی را ندارند.

همچنین نمایندگان مردم در مجلس در نشست امروز با پیشنهاد محمدحسین فرهنگی مبنی بر الحاق یک ماده به طرح جهش تولید و تامین مسکن موافقت کردند.

براساس این ماده الحاقی، زمانبندی های قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 25 اردیبهشت 1387 و محدودیت احکام آن چارچوب برنامه های پنج ساله گذشته اصلاح می شود و محدودیت های زمان های مذکور حذف می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000