سهم پایین شبکه بانکی از تسهیلات مسکن/ افزایش عرضه با اجرای طرح جهش تولید مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۱/۲۲
عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سهم پایین شبکه بانکی از تسهیلات بخش مسکن، بر کم شدن فاصله عرضه و تقاضا در این بازار با اجرای طرح جهش تولید مسکن تاکید کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

اقبال شاکری در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، عدم تناسب بین عرضه و تقاضا را مهمترین عامل افزایش دوره انتظار برای خرید مسکن طی سال‌های اخیر عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به وضعیت غیرقابل قبول تولید مسکن در سال‌های گذشته و بی نظمی در تحویل مسکن مهر ، تعادل میان عرضه و تقاضا از بین رفته و با افزایش قیمت مسکن، فاصله انتظار خرید خانه افزایش یافته است.
عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی افزود: برای کم کردن دوره انتظار خرید خانه هیچ راهی جز ورود دولت به این حوزه و فراهم کردن شرایط خرید خانه برای اقشار فاقد مسکن نیست و برای این کار هم ابتدا دولت باید با تامین زمین ارزان قیمت و اقدامات تسهیل‌گری، زمین را از بهای تمام شده خانه خارج کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، پوشش تسهیلاتی ساخت مسکن و تسهیل فرآیند ساخت و صدور مجوزها را از دیگر الزامات و پیش‌نیازهای تولید مسکن در کشور عنوان کرد و گفت: با ایجاد انگیزه و مشوق‌های ساخت و ساز باید شرایط ساخت سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی فراهم شود، تا با افزایش عرضه، بازار مسکن ساماندهی شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تسهیلات بخش مسکن فقط ۱۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها را تشکیل می‌دهد، گفت: برای انجام موارد مذکور، سالانه به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است و دولت باید تسهیلات بانکی مورد نیاز برای تحرک بخشی به بازار مسکن را فراهم کند. البته این فرآیند در یکسال تقریبا امکانپذیر نیست و حدود سه سال زمان نیاز دارد.
شاکری ادامه داد: بنابراین باید سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به حوزه مسکن اختصاص پیدا کند؛ این در حالی است که امروز تنها حدود یک درصد تسهیلات بانکی به این حوزه اختصاص دارد. این مبلغ در برابر تسهیلات پرداخت شده بانک‌ها در ۹ ماهه ابتدای سال طبق گزارش بانک مرکزی که رقمی معادل ۱۰۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده بسیار اندک بوده است.
عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس برای بهبود وضعیت بازار مسکن، اقدامات مختلفی انجام داده است گفت: یکی از اقدامات، تصویب طرح جهش تولید و تامین مسکن است تا بر اساس آن سالی یک میلیون واحد مسکونی با شرایط و مشخصات عنوان شده، ساخته و میان جامعه هدف فاقد مسکن عرضه شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن اقشار کم درآمد و فاقد مسکن پیش‌بینی شده که بر اساس آن ۴۰۰ هزار واحد برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی برای شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت باید ساخته شود.
به گفته وی، طرح جهش تولید با اجرای دقیق این تبصره از لایحه بودجه شروع خوبی برای بهبود وضعیت بازار مسکن است که البته باید ۶ تا ۷ سال تداوم داشته باشد تا فاصله عرضه و تقاضا کاهش پیدا کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000