هیبنا گزارش می دهد

اثر اولیه از اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۱/۲۲
اولین آثار ناشی از اجرای طرح دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه در شهر تهران و برخی کلانشهرهای کشور مشاهده شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

تحقیقات میدانی خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا نشان دهنده مشاهده علائم اولیه و مهم از اثر اجرای طرح مالیاتی خانه های خالی در روزهای گذشته است.

همزمان با اعلام آغاز اجرای شناسایی هویت مالکان واحدهای مسکونی و اعلام زمان ثبت اطلاعات ملکی و هویتی از سوی اشخاص و خانوارها در سامانه ملی املاک و اسکان ایران، اولین علائم مربوط به اثر اجرای این قانون در شهر تهران و برخی دیگر از کلانشهرها در قالب افزایش عرضه به بازار اجاره مشاهده شد.

بررسی ها نشان می دهد هم اکنون تعداد زیادی از مالکان واحدهای مسکونی خالی از سکنه که دست کم طی یکسال یا دو سال گذشته ملک آن ها خالی بوده است برای در امان ماندن از عواقب اجرای این طرح مالیاتی اقدام به عرضه واحدهای خود به بازار اجاره کرده اند.

اگرچه این گروه از مالکان به هر دلیلی تاکنون از عرضه املاک خالی تحت مالکیت خود به بازار خودداری کرده و هم اکنون نیز رضایت چندانی از بابت عرضه آن ها به بازار فروش یا اجاره ندارند اما به اجبار در حال ورود به بازار برای عرضه املاک خود هستند. بخشی از این واحدها از ابتدای سال جدید به بازار فروش عرضه شده است اما از آنجا که بازار فروش واحدهای مسکونی هم اکنون در رکود کامل است این مالکان موفق به فروش واحدها و تبدیل آن به پول نقد برای جابه جایی دارایی از بازار مسکن به سایر بازارها نشده اند.

بنابراین مقصد اصلی عرضه این واحدها از بازار فروش به بازار اجاره تغییر کرده است. نتیجه این موضوع را می توان در روزها و هفته های پیش رو در قالب افزایش عرضه به بازار اجاره مشاهده کرد. طی روزهای گذشته در میان فایل های اجاره مسکن، فایل هایی به چشم می خورد که مالکان آن ها دست کم یکسال است که واحد خود را خالی از سکنه نگه داشته بودند اما هم اکنون به دلیل شروع اجرای طرح شناسایی و دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه عرضه این واحدها به بازار مسکن به خصوص بازار اجاره را شروع کرده اند.

علاوه بر رکود بازار مسکن، تمایل بسیاری از مالکان به ماندن در بازار ملک به عنوان یک بازار ایمن و کم ریسک برای سرمایه گذاری و نبود بازار رقیب برای آن به لحاظ نرخ بازده مناسب و ریسک کم، عاملی است که منجر به هدایت بخش قابل توجهی از واحدهای مسکونی خالی از سکنه به بازار اجاره شده است. این گروه از مالکان در عین حال که علاقه مند به باقی ماندن در بازار مسکن و حفظ سرمایه و دارایی ملکی خود در این بازار هستند در عین حال برای مصون ماندن از مالیات، عرضه واحدهای خود به بازار اجاره را آغاز کرده اند. این موضوع از نخستین علائم اثرگذاری اجرای این قانون در بازار مسکن است. البته برخی از آن ها نیز به دلیل رکود بازار تا زمانیکه مشتری دست به نقد برای فروش واحد خود پیدا کنند این واحدها را به بازار عرضه می کنند و این موضوع منجر به افزایش تعداد فایل هایی شده است که همزمان برای فروش و اجاره فایل شده اند.

با این حال کارشناسان امیدوارند اجرای این طرح بتواند در شرایطی که بازار اجاره با معضل کمبود فایل مناسب مواجه است و اجاره بها تحت تاثیر این موضوع افزایش یافته است، از طریق افزایش حجم عرضه، مانعی در جهت افزایش نابسامانی در این بازار ایجاد کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000