هیبنا بررسی می کند

رمز عبور اقتصاد ایران از تورم های بالا

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۱/۲۸
بررسی ها نشان می دهد که داشتن یک نظام مشخص برای هدف گذاری تورمی و استقلال بانک مرکزی می تواند رمز عبور اقتصاد ایران از تورم های بالا باشد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از چالش های اصلی اقتصاد کشور، وجود تورم های بالا است، به نحوی که اقتصاد ایران در دهه 90 بیشترین میزان تورم در میان 8 دهه اخیر را تجربه کرده است. از سوی دیگر، در این دهه اقتصادایران دو ابرتورم را تجربه کرده است.

مقوله تورم، افت قدرت خرید و روند مستمر افزایش قیمت ها؛ مباحث آشنا در اقتصاد ایران طی چند دهه گذشته است و از این ناحیه دولت ها و جامعه با نوعی چالش همیشگی مواجه هستند. طی سال گذشته که مسئله پاندمی کرونا دنیا را فراگرفت، برخی چالش های ناخواسته نیز بر اقتصاد ایران تحمیل شد و دولت مجبور به پیش بینی برخی حمایت های مالی از معیشت مردم و همچنین تولید شد.

کرونا چنان تاثیر ناگهانی بر اقتصاد جهان گذاشت که تقریبا تمامی پیش بینی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته در کشورها از جمله ایران را با چالش جدی مواجه کرد. نرخ رشد اقتصادی اغلب کشورها در سال گذشته منفی شد و هزینه های سنگینی بر اقتصاد جهانی وارد آمد.

در ایران اما علاوه بر چالش کرونا، تحریم های ظالمانه نیز وجود داشت. موضوعی که باعث فشارهای دوچندان بر جریان اقتصادی کشور و روند دخل و خرج آن شده بود. از سویی فشار کرونا بر اقتصاد وجود داشت و از آنسو نیز فشارهای تحریمی و افت شدید درآمد حاصل از فروش نفت و محدودیت در منابع ارزی. از اینرو برخی می گفتند بروز اَبَرتورم در اقتصاد ایران قطعی است.

اما با حمایت همه جانبه بانک مرکزی در مقام سیاست گذار پولی و ارزی، هرگز اَبَرتورم در اقتصاد ایران اتفاق نیفتاد. زیرا به باور کارشناسان اقتصادی، بنیه نظام اقتصادی و تولیدی ایران قوی بوده و این ظرفیت اجازه شکل گیری تورم های بالا و به اصطلاح ونزوئلایی را در اقتصاد ایران نمی دهد.

بانک مرکزی در سال گذشته توانست با وجود فشار حداکثری دولت آمریکا، انتظارات تورمی را تا حدود زیادی کنترل کند. در این باره همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفتگویی اظهار داشت: «یکی از بزرگترین دستاوردهای بانک مرکزی در این مقطع این بود که سیاست انقباضی اتخاذ نکرد، ولی انتظارات تورمی را نیز کنترل کرد. در حال حاضر انتظارات تورمی کنترل شده و شاخص رشد پول نیز کاهش یافته است.» البته باید به این نکته نیز توجه کرد که مهار تورم، با بهره‌گیری از ابزارهای سیاست پولی و نیز ارتقاء و تعمیق عملیات بازار باز. تورم، موضوع کلان اقتصادی است که با تصحیح سیاست‌گذاری اقتصادی هم در دولت و بودجه و هم در بخش سیاست‌گذاری پولی حاصل می‌شود. توجه ویژه بانک مرکزی بر اجرای عملیات بازار باز و تعمیق آن در سال جاری در کنار بنیه قوی اقتصاد ایران در زمینه تولید و صادرات، نشان می دهد که در اقتصاد ایران، شرط عبور از تورم های بالا ایجاد یک مکانیزم مشخص برای هدف گذاری تورمی است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000