دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور مطرح کرد

تولید مسکن با رشد تسهیلات ۴۵۰ میلیونی ساخت افزایش می یابد/ بازار مسکن در انتظار تعادل میان عرضه و تقاضا

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۲/۰۱
دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه افزایش وام ساخت مسکن موجب ترغیب سازندگان برای ورود به بخش ساخت و ساز خواهد شد گفت: سالهاست که می گوییم تسهیلات به بخش عرضه و تولید می تواند تولید مسکن را افزایش دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با تصمیم و مساعدت هیات مدیره بانک مسکن برای افزایش سقف وام ساخت مسکن، این پیام مثبت به بخش مسکن مخابره شد که امسال با توجه به نامگذاری سال « تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» سال خوبی برای بخش مسکن به خصوص بخش عرضه خواهد بود.
بر اساس این گزارش، بانک مسکن در سال‌جاری برای کمک به رونق تولید مسکن برای انبوه‌سازانی که جزو مشتریان بانک مسکن هستند و رسوب حساب بانک مسکن برای آن‌ها حداقل ۱۰ درصد است، تسهیلات را افزایش داد. بدین معنی که بانک مسکن به مشتری‌های فعال بانک که انبوه‌ساز هستند به شرط انجام ساخت‌وساز با استفاده از فناوری‌های نو در شهر تهران، تمامی کلانشهرها، شهرهای بندرعباس، بوشهر، کیش و قشم تا ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت، پرداخت می‌کند. این رقم برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان و سایر شهرها نیز ۳۰۰ میلیون تومان است که سود تسهیلات نیز ۱۸ درصد خواهد بود.
اگر چه رقم تسهیلات ساخت و نوسازی در بافت فرسوده برای سازندگانی که فناوری‌های نو را رعایت کنند در تهران و کلانشهرها ۳۰۰ میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و سایر شهرها، تسهیلاتی که پرداخت می شود به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است اما خبرها حاکی از این است که احتمال دارد نرخ سود تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی نیز کاهش یابد.
هر چند کاهش نرخ سود وام ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن به کاهش نرخ سود سپرده ها از سوی شورای پول و اعتبار و تخصیص یارانه از سوی دولت بستگی دارد اما همین اقدام مورد توجه انبوه سازان و اکثر سازندگان و فعالان بخش مسکن شده است.
برخی از فعالان و سازندگان مسکن با تاکید بر اینکه توجه سیستم بانکی به بخش مسکن و ساخت و ساز می تواند موجب رونق بخش مسکن و صنایع وابسته به بخش مسکن شود می گویند: مسکن لوکوموتیو اقتصاد است و اگر قرار باشد به برنامه طرح جامع مسکن که همانا ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است برسیم باید تسهیلات ساخت مسکن به مقدار قابل توجهی افزایش یابد و حتی تا بیش از 80 درصد هزینه ساخت را پوشش دهد.
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با هیبنا با تاکید بر اینکه افزایش وام ساخت مسکن موجب ترغیب سازندگان برای ورود به بخش ساخت و ساز خواهد شد گفت: سالهاست که می گوییم تسهیلات به بخش عرضه و تولید می تواند تولید مسکن را افزایش دهد.
وی ادامه داد: استارت افزایش تسهیلات ساخت مسکن از سال گذشته زده شد و از همان سال گذشته نیز که سقف تسهیلات به 250 میلیون تومان رسید می توان گفت که مورد استقبال سازندگان قرار گرفت. حال با این افزایش سقف که گفته می شود تا 450 میلیون تومان رسیده است می تواند میزان مانور سازندگان را بالاتر ببرد.
وی با تاکید بر اینکه انبوه سازان همواره درخواست داشته اند که بانک ها مصوبات شورای پول و اعتبار را رعایت کنند و به بخش مسکن توجه بیشتری از بابت اعطای تسهیلات داشته باشند گفت: افزایش سقف تسهیلات ساخت هیچگونه مشکل تورمی ایجاد نخواهد کرد. چرا که در صورت اعمال حمایت های موثر از عرضه مسکن به دلیل افزایش عرضه واحدهای مسکونی به صورت خودکار از بخش تقاضا نیز حمایت خواهد شد.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان اضافه کرد: افزایش تعداد واحدهای مسکونی و ایجاد تعادل در حجم عرضه و تعداد تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی از مهمترین عوامل تعدیل و تثبیت قیمت ها در بازار مسکن است. هر چند که معتقد هستم دو سمت عرضه و تقاضای مسکن به واسطه پرداخت تسهیلات موثر با دوره بازپرداخت، سقف ریالی و نرخ سود بهینه، توانمند شود.
وی در پاسخ به این پرسش که در سال جاری رشد هزینه های تولید مسکن نیز نسبت به سال گذشته رشد کرده است و شاید سازندگان مسکن از این بابت نیز با موضوع رشد قیمت تمام شده مواجه شوند؟ گفت: رشد هزینه‌های تولید مسکن در سال گذشته بارها مورد انتقاد انبوه سازان قرار گرفت پس به اعتقاد بنده ضرورت داشت که تسهیلات ساخت نیز افزایش یابد.
پورحاجت خاطر نشان کرد: چنانچه تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن پس از دوران مشارکت به خریدار منتقل شود نه تنها شاهد افزایش تولید مسکن خواهیم بود بلکه هیچ اثر تورمی نیز به دنبال نخواهد داشت.

با توجه به شرایط فعلی بازار تولید مسکن و خرید هم اکنون متقاضیان خرید و ساخت واحدهای مسکونی به دلیل تنگنای مالی قادر به انجام معامله یا اقدام برای شروع پروژه های جدید ساختمانی نیستند و همین موضوع در شرایط فعلی بازار مسکن را چه از سمت عرضه و چه از سمت تقاضا به آستانه رکود نزدیک کرده است. بنابراین به نظر می رسد افزایش تسهیلات ساخت و ورود سایر بانک ها به پرداخت تسهیلات می تواند به بخش مسکن و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا کمک زیادی کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000