عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات مطرح کرد

مالیات بر خانه های خالی؛ گامی مثبت برای تبدیل مسکن از کالای سرمایه ای به مصرفی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۲/۰۲
عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات با تاکید بر اینکه دریافت مالیات بر خانه های خالی از سکنه یک گام رو به جلو برای تبدیل مسکن از کالای سرمایه ای به مصرفی است گفت: بازار مسکن این روزها همانند سال های گذشته نیست و تقاضای سرمایه ای در آن دیده نمی شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش حبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن_ هیبنا؛ تبدیل شدن مسکن از کالای سرمایه ای به کالایی مصرفی سالهاست که در محافل مختلف به آن تاکید و به یک آرزو تبدیل شده است.

همگان به خوبی می دانند بازار مسکن طی دهه های گذشته روال سینوسی داشته و این روند سینوسی تا پایان سال گذشته ادامه داشت. از سه سال پیش یعنی پایان سال ۱۳۹۶ که رشد قیمت دلار آغاز شد مسکن پس از یک دوره رکود پنج ساله شروع به رشد قیمت کرد که تا دی ماه پارسال ادامه یافت؛ هرچند سرعت رشد آن گرفته شد.

اکثر کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باور هستند که اگر می خواهیم قیمت مسکن جهشی رشد نکند و همواره در یک وضعیتی قرار نگیرد که به یکباره با ورود سوداگران، محلی برای کسب درآمد شود باید مسکن را از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل کرد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز اجرای قانون ثبت اطلاعات املاک در سامانه املاک و اسکان از ۱۹ فروردین معتقد است که تبدیل مسکن از کالای سرمایه ای به مصرفی از دیگر اهداف این طرح است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن باید از کالایی سرمایه ای به کالایی مصرفی تبدیل شود تا از سوداگری سوداگران و افزایش های غیرواقعی قیمت مسکن جلوگیری شود و بازار مسکن به تعادل برسد می گوید: با جلوگیری از ورود پول های سرگردان و دلال بازی و جلوگیری از احتکار و واسطه گری و تعیین تکلیف املاک و سرمایه ها، بازار مسکن به روند عادی و تعادل باز می گردد و شرایط برای خانه دار شدن مردم تسهیل می شود.

حال سوال این است که این برنامه چگونه امکان پذیر است؟ و کشورهای پیشرفته چه اقدامی در این خصوص انجام داده اند که مسکن کالای مصرفی تلقی می شود؟

مهدی روانشادنیا، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات در گفتگو با هیبنا با تاکید بر اینکه خروج تقاضای سرمایه ای از بخش مسکن بنا به دلایلی و آغاز دریافت مالیات بر خانه های خالی از سکنه می تواند یک گام رو به جلو برای خروج مسکن از کالای سرمایه ای و تبدیل آن به یک کالای مصرفی است گفت: با آغاز دریافت مالیات از خانه های حالی از سکنه التهاب بازار مسکن کاهش خواهد یافت.

روانشادنیا افزود: وقتی نرخ ارز نزولی شد در حقیقت یکی از بازارهای موازی با بخش مسکن به نوعی عقب نشینی کرد. حال وقتی یکی از مولفه های اصلی تعیین قیمت مسکن که همانا نرخ دلار است افت قیمت پیدا می کند و پیش بینی ها به این شکل می شود که احتمال دارد نرخ ارز باز هم کاهش یابد در حقیقت قیمت مسکن منتظر می شود تا کاهش بیشتری بیابد.

*اجرای مالیات بر عایدی سرمایه موجب تبدیل مسکن از کالای سرمایه ای به مصرفی

وی خاطر نشان کرد: در اکثر کشورهای پیشرفته با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه به این مهم دست یافته اند که مسکن را از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل کنند. حال اگر قانون اخذ مالیات از خانه های خالی اجرایی شود تا حدودی می توان به این مهم دست یافت و می توان گفت اجرای این قانون یک گام مهم در رسیدن به این برنامه است که سالها به آن اذعان می شد.

طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی، قانون مستقیم مالیات خانه‌های خالی از مرداد سال جاری اجرا می‌شود. این قانون اگر چه عطف به‌ ماسبق نمی‌شود و سه ماه پس از ابلاغ و آماده شدن سامانه برای ثبت اطلاعات شناسایی واحدهای خالی آغاز می‌شود اما به نظر می رسد که از هم اکنون بازار مسکن از نقاضای سرمایه ای در حال خالی شدن است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000