معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با هیبنا خبر داد

اعلام ضوابط جدید برای بازار اجاره

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۲/۰۵
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از اعلام ضوابط جدید برای بازار اجاره مسکن تا تیرماه امسال خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمود محمودزاده، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا اعلام کرد: در حال طراحی ضوابط جدید برای اعلام سقف مجاز افزایش اجاره بهای مسکن در سال جاری هستیم و به زودی سقف مجاز افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی برای سال 1400 اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اقدام در راستای حمایت از مستاجران و همچنین تنظیم بازار اجاره مسکن و سطح اجاره بها انجام خواهد شد، اعلام کرد: تا زمان اعلام و ابلاغ مصوبه جدید، مصوبه سال قبل دولت وستاد ملی مقابله با کرونا در مورد سقف مجاز افزایش اجاره بها در سال گذشته ملاک عمل خواهد بود. اما ما سعی داریم هر چه سریعتر فرایند تهیه و تنظیم مصوبه جدید را به اتمام رسانده و آن را به ستاد ملی مقابله با کرونا ببریم و در تیرماه مصوبه جدید را ابلاغ کنیم.

محمودزاده تاکید کرد: در تلاشیم هر چه سریعتر این مصوبه را در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب برسانیم تا در سال جاری نیز اجاره بهای مسکن با سقف های متعارف و منطقی به نفع هر دو سمت تقاضا و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری یعنی مستاجران و موجران تغییر کند و در این زمینه ضمن مراعات حال مستاجرها، حقوق موجران نیز تضییع نشود.

وی تاکید کرد: سال گذشته نیز مصوبه ای با همین مضمون در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید و اعلام کردیم هیچ موجری حق افزایش بیشتر از سقف های تعیین شده از سوی این ستاد در صورت عدم تمایل مستاجر و همچنین الزام وی به تخلیه واحد بدون دلیل موجه ندارد.

محمودزاده با بیان اینکه در سال جاری این مصوبه به روز رسانی خواهد شد، اعلام کرد: با توجه به تغییر و تحولات اقتصادی، روند رشد قیمت مسکن، سطح تورم عمومی، میزان افزایش درآمد و حقوق و دستمزد و سایر پارامترهای موثر، این مصوبه در سال جاری به روز رسانی خواهد شد و سقف های مجاز جدید برای افزایش اجاره بها در سه گروه از شهرها شامل شهر تهران، سایر کلانشهرها و دیگر شهرهای کشور، اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته اولین تجربه در خصوص نرخ گذاری در بازار اجاره مسکن تجربه شد و پیش از این مطالعه و دستاوردی در این خصوص وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: هم اکنون و در تنظیم قانون جدید از مطالعات و تجارب مربوط به اقدام سال قبل در این زمینه استفاده خواهیم کرد و قانون جدید براساس مطالعات و بررسی های کارشناسی و همچنین تجربه سال قبل تعیین خواهد شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر ضرورت حمایت از خانوارهای مستاجر، ساماندهی بازار اجاره مسکن و تنظیم اجاره بها به خصوص در شرایط فعلی که شیوع ویروس کرونا اقتصاد خانوارها را به شدت تضعیف کرده است از جمله مهمترین وظایف دولت برشمرد.

محمودزاده ادامه داد: هم اکنون بیش از 8 میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد. در واقع دست کم 30 درصد از جمعیت کشور مستاجر هستند که جمعیت قابل توجهی محسوب می شود. در کلانشهرها نیز این میزان عددی بین 40 تا 45 درصد است بنابراین ساماندهی بازار اجاره از اهمیت اساسی برخوردار است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000