بنیاد مسکن خبر داد

عملکرد کارت مصالح ساختمانی در مسکن ملی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۲/۰۷
بنیاد مسکن در گزارشی از آغاز فرآیند استفاده از کارت مصالح ساختمانی برای اجرای پروژه های اقدام ملی مسکن خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بنیاد مسکن در گزارشی جدید در خصوص آخرین وضعیت پروژه های اقدام ملی مسکن در شهرهای با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر که ساخت و مدیریت آن ها در اختیار این بنیاد قرار دارد از به نتیجه رسیدن طرح مشترک بانک مسکن و بنیاد مسکن در ارائه کارت مصالح ساختمانی به سازندگان مسکن ملی خبر داد.

سال گذشته، در راستای حمایت از سازنده های مسکن و به منظور کاستن از هزینه های ساخت ناشی از تورم مصالح ساختمانی، تفاهم نامه ای بین متولی مسکن ملی و بانک مسکن به امضا رسید که براساس آن با همکاری بنیاد مسکن و بانک مسکن شرکتی برای ارائه مصالح ساختمانی با نرخ های حمایتی و در قالب فروش مدت دار تاسیس شود و سازنده ها بتوانند با استفاده از کارت مصالح ساختمانی و خرید مصالح از این شرکت، از تورم ساختمانی در طول دوره ساخت مصون بمانند.

براساس اعلام بنیاد مسکن این شرکت هم اکنون فعال بوده و مشغول ارائه خدمات ساختمانی با سازنده های طرح اقدام ملی مسکن است. این شرکت براساس قرارداد منعقد شده بین بانک مسکن و بنیاد مسکن هم اکنون فعال است و انتظار می رود با همکاری دولت و تحقق پیشنهادهایی مبنی بر اختصاص منابع تنخواه برای خرید مصالح مورد نیاز پروژه ها تا دو سال آینده، اقدام به مدیریت هزینه های مسکن ملی و کاهش هزینه های ساخت تا جای ممکن شود. هنوز این پیشنهاد اما به دلیل محدودیتهای دولت در تامین منابع به طور کامل به اجرا نرسیده است اما انتظار می رود در اسرع وقت محقق شود.

با این حال در سال گذشته 48 میلیارد تومان از مصالح مورد نیاز سازنده ها از محل کارت مصالح تامین شده است و می توان گفت عملکرد کارت مصالح ساختمانی در سال گذشته ۴۸ میلیارد تومان بوده که در برخی از پروژه‌ها از این امکان استفاده شده است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی معتقد است این اقدام که با همکاری مشترک بین این بنیاد و بانک مسکن انجام شده است کمک بسیاری خوبی برای سازنده های طرح اقدام ملی مسکن است. ضمن آنکه به تکمیل و تحویل پروژه ها در اسرع وقت نیز کمک می کند.

در این گزارش همچنین در خصوص قیمت تمام شده مسکن ملی آمده است: هم اکنون و مطابق با اعلام وزارت راه و شهرسازی قیمت ساخت مسکن ملی در قرارداد با پیمانکاران معادل ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به اضافه پنج درصد و منهای ۱۰ درصد به ازای هر مترمربع، براساس موقعیت و نوع پروژه است. همچنین مبنای تعدیل هم لیست سه ماهه دوم سال ۹۹ سازمان برنامه و بودجه است. در صورت تعدیل این نرخ از سوی سازمان برنامه وبودجه، قیمت جدید از سوی دولت اعلام می شود. در واقع هم اکنون قیمت پایه برای ساخت هر مترمربع از مسکن ملی معادل 2 میلیون و750 هزار تومان است اما در صورت اعلام فهرست بهای جدید ساختمانی از سوی سازمان برنامه وبودجه و افزایش این نرخ، قیمت ساخت مسکن ملی نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000