جزییات تصمیمات بورسی بانک مرکزی منتشر شد

حمایت نظام بانکی از بازار سرمایه

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۲/۰۸
رییس کل بانک مرکزی در یک یادداشت ابعاد حمایت نظام بانکی از بازار سرمایه را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، رییس کل بانک مرکزی شب گذشته در یادداشتی اینستاگرامی اعلام کرد: امروز دو جلسه مفصل درخصوص بورس داشتیم. یکی درستاد هماهنگی اقتصادی دولت و در حضور رئیس محترم جمهور و دیگری جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامیدر حضور رئیس محترم مجلس.

به گفته عبدالناصر همتی، اراده جمعی دولت و مجلس حمایت از بازار سرمایه و اقدام برای افزایش اعتماد سهامداران به بازار بورس است. تصمیمات متخذه درجهت حمایت از بورس خصوصا سهامداران خرد بود.

مجاز بودن بانک‌ها در اعطای تسهیلات به کارگزاری‌ها و شرکت‌هایسرمایه‌گذاری، پیشنهاد مستثنی شدن بانک‌ها از قانون رفع موانع تولیددرخرید سهام بورسی غیر مدیریتی، فروش ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و پرداخت معادل ریالی آن به صندوق تثبیت سهام و نیز اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها، مواردی از موافقت‌های بانک مرکزی بود.

برخی از این موارد پیش تر نیز مورد بررسی قرار گرفته بود. صندوق تثبیت بازار سرمایه از جمله مهمترین ارکان در روز‌های رکود و فشار عرضه‌ها در بازار سرمایه بشمار می‌رود که توسط وزارت اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته و برای اصلاح چهار بند اساسنامه به کمیسیون اقتصاد هیات دولت ارسال شده است.

این صندوق در راستای اجرای ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیرو ارتقاء نظام مالی و با هدف تثبیت، کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای یا فرا دستگاهی، حفظ شرایط رقابت منصفانه، جلوگیری از ایجاد و تداوم ترس فراگیر در زمان وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی و اجرایسیاست‌های عمومی و حاکمیتی در بازار سرمایه، جلب اطمینانسرمایه‌گذاران خرد برای تداوم فعالیت در این بازار تشکیل شده و هم‌اکنون در حال فعالیت است. حال قرار است که 200 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این صندوق تزریق شود.

همچنین رییس کل بانک مرکزی پیش تر درخصوص اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی تاکید کرده بود که بانک مرکزی آماده اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانکها، متناسب با نرخ تسعیر متناسب با شرایط غیرتحریمی است. بانک مرکزی برای مؤثر واقع شدن اصلاح نرخ تسعیر ارز در قیمت سهام بانکها معتقد است اعطای معافیت مالیات سود ناشی از تسعیر، تا زمان نقد شدن آنها ضروری است.

او درخصوص درخواست فعالین بازار سرمایه برای اصلاح نرخ تسعیردارایی های ارزی بانکها چند نکته را تشریح کرد: نخست این که دارایی های ارزی بانکها، عمدتا مطالبات از بنگاهها هستند و بخشی از آن هم به دلیل تحریم مسدودند. وصول مطالبات ارزی بعضاً معوق، در نرخهای فعلی ارز در بازار، مشکلات خودش را دارد. موضوع دوم این که تسعیر مطالبات ارزی بانکها درنرخ بالاتر، شناسایی درآمد موهومی بیشتر و سود بی کیفیتو لذا، ارائه عملکرد غیرواقعی و پرداخت مالیات نقدی است.

همچنین بانک مرکزی آماده اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانکها، متناسب با نرخ تسعیر متناسب با شرایط غیرتحریمی است. بانک مرکزیبرای مؤثر واقع شدن اصلاح نرخ تسعیر ارز در قیمت سهام بانکها معتقد است اعطای معافیت مالیات سود ناشی از تسعیر، تا زمان نقد شدن آنها ضروری است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000