عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در گفتگو با هیبنا مطرح کرد

رونق ساخت و ساز به نفع اقتصاد و کارگران خارجی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۳/۰۲
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران با تاکید بر اینکه وضعیت ساخت و ساز مسکن این روزها دچار افت قابل توجهی شده است گفت: رونق ساخت و ساز به نفع اقتصاد کشور و حتی کارگران خارجی است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بخش مسکن با ۱۷۰ تا ۱۸۰ شغل مستقیم در ارتباط است و قطعا این ارتباط و رونق در بخش مسکن می تواند سایر صنایع و مشاغل را به حرکت دربیاورد. پس چنانچه بخش مسکن رونق بگیرد برای اقتصاد کلان نیز مفید و مناسب خواهد بود.
هر رونقی در بخش مسکن به دلیل ارتباطی که با صنایع مهم کشور دارد به نفع اقتصاد خواهد بود و می تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد انجام وظیفه کند. در این میان نقش بانک ها به عنوان پشتیبانی کننده بخش مسکن می تواند حائز اهمیت باشد. به همین منظور امسال طبق مصوبه شورای پول و اعتبار ،بانک ها مکلف به پرداخت تسهیلات ۲۰ درصد مانده منابع و تغییرات تسهیلات بانکی هستند و به نظر می رسد امسال اجرایی شدن این مصوبه کمک زیادی به بخش مسکن کند.
سعید آسویار عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در گفتگو با خبرنگار هیبنا در پاسخ به این پرسش که وضعیت کنونی ساخت و ساز به چه شکل است و آیا رشد قیمت نهاده های تولید مسکن بر وضعیت ساخت و ساز تاثیر منفی گذاشته است یا خیر؟ گفت: وضعیت ساخت و ساز این روزها چندان حال و روز خوشی متاثر از سایر بازارها و اقتصاد کلان ندارد. اگر بخواهیم در این خصوص ریز شویم متوجه خواهیم شد که افزایش قیمت نهاده های تولید مسکن و دستمزدها به شکل قابل توجهی بر بخش مسکن و تولید تاثیرگذار بوده است و ساخت و ساز را دچار نوعی رکود و فرار سازندگان از بخش مسکن کرده است.

* دستمزد کارگران ساختمانی تا 35 درصد قیمت تمام شده ساخت تاثیر دارد

آسویار با اشاره به اینکه دستمزد کارگران ساختمانی ابتدای امسال 50 درصد افزایش یافت اظهار داشت: دستمزد کارگران ساختمانی می تواند تا 35 درصد قیمت تمام شده ساخت تاثیر بگذارد. به عبارتی وقتی دستمزدها افزایش می یابد بر قیمت تمام شده ساخت 35 درصد اضافه می شود.
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران تاکید کرد: البته رشد سایر نهاده های تولید مسکن و ساخت و ساز مثل مصالح ساختمانی تا 65 درصد قیمت تمام شده ساخت می تواند تاثیرگذار باشد.

*وضعیت ساخت و ساز در دو ماه ابتدایی سال چندان رضایت بخش نبوده

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت ساخت و ساز و هزینه های تولید در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تا چه حد افزایش داشته است؟ اظهار داشت: وضعیت ساخت و ساز در دو ماه ابتدایی سال چندان رضایت بخش نبوده است.

*سازندگان مسکن این روزها به دنبال شغل های جدید

وی افزود: آنچه که آمارهای موجود نشان می دهد این است که متوسط اقلام ساختمانی 3 برابر افزایش داشته است و سازندگان مسکن این روزها به دنبال شغل های جدید هستند.
آسویار در پاسخ به این پرسش که بانک ها این روزها تا چه حد می توانند بر رونق دادن به بخش مسکن تاثیرگذار باشند؟ ادامه داد: طبق دستور و مصوبه شورای پول و اعتبار بانک ها مکلف به پرداخت تسهیلات ۲۰ درصد مانده منابع و تغییرات تسهیلات بانکی هستند بنابراین در این وضعیت ورود تنها بانک مسکن نمی تواند به این بخش کمک کند.
وی ادامه داد: در تمام دنیا بانک ها هم در بخش تقاضا و هم در بخش عرضه و ساخت تا 80 درصد قیمت مسکن و هزینه ساخت تسهیلات با نرخ سود پایین پرداخت می کنند. هر چند معتقد هستم که باید بانک ها در کنار یکدیگر و نه در مقابل هم به بخش مسکن تسهیلات اعطا کنند.
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران با تاکید بر اینکه رونق بخش مسکن به خصوص ساخت و ساز نه تنها برای اقتصاد کلان کشور بلکه برای کارگران خارجی به خصوص اتباع افغانستانی می تواند مفید و تعیین کننده باشد اظهار داشت: پرداخت تسهیلات 450 میلیون تومانی ساخت مسکن که در سال جاری محقق شد می تواند در مناطق کم برخوردار و شهرستان ها تا 40 درصد هزینه ساخت را پوشش دهد و این یک حرکت مناسب و خوبی بود که امید است سایر بانک ها نیز به آن تن دهند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000