همزمان با اعلام آمار رسمی از تحولات قیمت مصالح ساختمانی بررسی شد

پیش بینی کارشناسی از ساخت و ساز ۱۴۰۰

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۳/۰۴
آمارهای رسمی مربوط به آخرین تحولات بازار مصالح ساختمانی در حالی منتشر شده است که کارشناسان ادامه رکود در بازار ساخت و ساز در سال ۱۴۰۰ را پیش بینی می کنند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در شرایطی که کارشناسان و فعالان بازار ساخت و ساز مسکن با توجه به مجموعه عوامل اثرگذار بر بازار ملک و ساخت و ساز، شرایطی نه چندان متفاوتی برای این بازار در سال جاری نسبت به سال گذشته را پیش بینی می کنند، آخرین آمارهای رسمی از تحولات قیمتی یکی از اجزای اصلی و مهم در عملیات ساختمانی، یکی از فاکتورهای موثر در ادامه رکود ساخت و ساز را تایید می کند.

سازنده ها، کارشناسان و فعالان بازار ساخت مسکن معتقدند بازار ساخت وساز در سال 1400 احتمالا و در صورت ادامه روند سال قبل در راستای افزایش قابل توجه هزینه های ساخت مسکن به خصوص قیمت زمین و مصالح ساختمانی( دو جز اصلی ساخت وساز) باز هم مانند سال های اخیر شرایط رکودی را در پیش خواهد گرفت.

ضمن آنکه این گروه از کارشناسان و فعالان بازار ساخت و ساز، رونق بازار معاملات مسکن را یکی دیگر از فاکتورهای اثرگذار بر روند فعالیت های ساختمانی در سال 1400 عنوان می کنند.

به اعتقاد آن ها در سال جاری، سه فاکتور مهم درونی بازار مسکن وساخت وساز یعنی فروش واحدهای آماده و افزایش حضور متقاضیان در بازار معاملات مسکن، کنترل قیمت زمین و توقف رشد شدید قیمت مصالح می تواند سازنده ها را به شروع فعالیت های جدید در بازار ملک ترغیب کند؛اما آن طور که از رصد شرایط بازار معاملات مسکن وهمچنین بازار زمین و مصالح ساختمانی مشاهده می شود، فعلا نشانه ای از بابت این تغییرات در سال جاری در بازار مسکن به چشم نمی خورد. این در حالی است که به تازگی تسهیلات ساخت وساز برای سازنده ها از سوی بانک مسکن افزایش داشته است. با این حال، مشکل اصلی سازنده ها هم اکنون در سمت دیگری قرار دارد و آن ها امیدوارند در سال جاری با برطرف شدن این مسائل قدری از عمق رکود 6 ساله در بازار ساخت و ساز کاسته شود.

براساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص تازه ترین تحولات بازار مصالح ساختمانی متوسط قیمت نزدیک به 200 قلم از مصالح ساختمانی در نیمه دوم سال 99، با افزایش قیمت بین 85 تا حدود 200 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده اند.

این میزان رشد قیمت مصالح ساختمانی در شش ماهه دوم سال گذشته نسبت به شش ماهه دوم سال قبل از آن – 98- به معنای جهش قیمت مصالح در این دوره زمانی است.

در این دوره –شش ماهه دوم سال 99- در مقایسه با شش ماهه اول سال 99 نیز قیمت حدود 200 قلم از مهمترین مصالح و تجهیزات ساختمانی با رشد نزدیک به 25 درصدی همراه شده است. در این دوره اگر چه قیمت برخی از مصالح ساختمانی با کاهش همراه شده است اما در برخی از اقلام مهم و پرکاربرد بیش از 50 درصد افزایش قیمت تجربه شده است.

از این رو، کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش تسهیلات ساخت مسکن، هم اکنون مشکل اصلی سازنده ها تورم پی در پی و جهش های مداوم هزینه های ساخت وساز از جمله نرخ مصالح ساختمانی است و لازم است متولی مسکن در این زمینه چاره اندیشی کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000