بانک مرکزی در دو گزارش اعلام کرد

کاهش چک های برگشتی در دو ماه اول

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۳/۰۵
بانک مرکزی در دو گزارش اعلام کرد که نسبت چک های برگشتی به مبادله شده در دو ماه نخست سال جاری کاهشی بوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی هر ماه آمار مربوط به معادلات چک را منتشر می کند. پس اجرایی شدن قانون جدید چک، نخستین آمارها نشان می دهد که میزان مبادلات چک کاهش یافته است. تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در فروردین سال جاری بیش از ۶.۹ میلیون فقره چک به ارزش هر ۱۴۸ هزار میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲۷.۸ و ۴۲.۷ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر، معادل ۶.۴ میلیون فقره با ارزش ۱۳۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲۸ و ۴۱.۸ درصد کاهش دارد.

در کنار چک‌های وصولی بالغ بر ۵۶۹ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب با ۲۵.۴ و ۴۹.۳ درصد کاهش داشته است.

همچنین در این مدت، در استان تهران بیش از سه میلیون فقره چک با ارزشی معادل ۶۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است.

چک‌های وصول شده در تهران حدود ۱.۸ میلیون فقره به ارزشی بالغ بر ۶۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و چک‌های برگشتی معادل ۱۴۹ هزار فقره به ارزش ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

علاوه بر این، در فروردین ماه کل کشور حدود ۵۴۹ هـزار فقـره چـک بـه ارزشی بیش از ۱۴ هـزار و ۶۰۰ میلیـارد تومان به دلایل کسری یـا فقـدان موجـودی برگشـت خورده است که از نظر تعداد و ارزش ۹۶.۵ و ۹۲.۴ درصد از کل چک‌های‌برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

از سوی دیگر، در استان تهران حدود ۱۴۲ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده که در استان تهران از نظر تعداد ۹۵.۲ درصد و از نظر مبلغ ۸۶.۳ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

بانک مرکزی در یک گزارش اعلام کرده بود که عدد چک های صیادی ثبت شده در سامانه صیاد با الزامی شدن اجرای قانون جدید چک از ابتدای سال 1400 ، تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، به یک میلیون فقره رسیده است.

بر همین اساس، نسبت چک های برگشتی به وصولی در سامانه صیاد از ابتدای سال 1400 تا 26 اردیبهشت سال جاری حدود 9 درصد بوده که در مقایسه با دوره مشابه در سال های 98 و 99 کاهش قابل ملاحظه داشته است.

بر اساس اعلام معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکنون بیش از یک میلیون نفر ساعت در نظام بانکی کشور برای فراهم آوردن زیرساخت‌های اجرای قانون جدید چک زمان صرف شده است. این زمان علاوه بر اینکه شامل اقدامات فنی و مقرراتی بوده، دامنه وسیعی از برنامه‌های فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آشنایی عموم ذینفعان چک را نیز شامل شده است.

گفتنی است ارائه خدمات و سرویس های عمومی ثبت، تائید و انتقال چک مراحل تست و بازبینی های عملیاتی را پشت سر گذاشته و به زودی بر بستر کدهای دستوری (USSD) و پیام کوتاه عملیاتی خواهند شد و در دسترس عموم قرار می گیرند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000