سیاست کلیدی رونق زایی در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۳/۰۵
یک صاحبنظر بازار مسکن سیاست کلیدی برای بازگشت بخش مسکن به مسیر رونق را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

غلامرضا سلامی صاحبنظر اقتصادی با بیان اینکه مقطع کنونی برای بازار مسکن یک دوره زمانی مهم به لحاظ شکل گیری روند آتی این بازار است، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: آنچه به عنوان مهم‌ترین دلیل کاهش شدید در بازار معاملات مسکن از سوی فعالان بازار و کارشناسان مسکن عنوان می‌شود به حاشیه رانده شدن متقاضیان مصرفی مسکن به دلیل رشد شدید قیمت‌ها و سقوط آزاد قدرت خرید خانوارها در بازار مسکن است.
وی ادامه داد: این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که بدون شک افزایش حجم معاملات مسکن ناشی از معاملات سفته‌بازانه و سوداگرانه و در نبود تقاضای مصرفی موثر نیز به رونق معاملاتی مسکن تعبیر نمی شود.
وی با تاکید بر آنکه برای تغییر مسیر بازار مسکن باید تدابیر متفاوتی از سوی سیاست گذار اخذ شود، اظهار کرد: تشویق به عرضه مسکن موردنیاز خانوارهای کم‌درآمد یکی از سیاست‌هایی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. لازم است تدابیری اتخاذ شود تا از تغییر رویکردهای ساخت و ساز از ساخت‌وساز سنتی و پرهزینه مسکن به سمت صنعتی‌سازی و کاهش هزینه و مدت زمان احداث واحدهای مسکونی در نهایت قیمت تمام شده ساخت مسکن کاهش یافته و از این طریق نرخ فروش واحدهای مسکونی نیز کمتر از حد فعلی شود.
وی همچنین عنوان کرد: به نظر می رسد اگر دولت و مجلس یک برنامه و استراتژی بلندمدت برای ایجاد تعادل در بازار مسکن نداشته باشند در ماه های آتی باید در انتظار کاهش قابل توجه حجم سرمایه گذاری ساختمانی و به تبع آن صنایع و خدمات وابسته به بخش مسکن باشیم. بدون آنکه امکانی برای خانه دار شدن طبقات کم درآمد و متوسط جامعه فراهم آید.
وی ادامه داد: این وضعیت میتواند به خروج بیشتر سرمایه از کشور و سرمایه گذاری در املاک کشورهای همسایه منجر شود ضمن آنکه نبود انگیزه برای سرمایه گذاری در املاک مسکونی و به تبع آن کاهش تولید مسکن شوک شدید قیمتی در سالهای بعد را در پی خواهد داشت .
وی در عین حال تصریح کرد: در صورتی که برنامه ریزی منسجم و قابل اجرا برای اقتصاد و به تبع آن بازار مسکن انجام شود، می توان انتظار داشت بازار مسکن در مسیر دیگری حرکت کند.
سلامی در این باره توضیح داد: دولت وبانک‌مرکزی با حمایت سایر دستگاه ها میتوانند نرخ سود سپرده های بانکی را تاحدودی با نرخ تورم متعادل سازند تا از این طریق بخش بیشتری از نقدینگی به شبه پول تبدیل شده و از اثرات مخرب پول بر بازارهای ارز و مسکن بکاهد.
به گفته وی آنگاه میتوان انتظار داشت که با فروکش کردن قیمت ارز تورم کاهش یابد و به تبع آن قیمت مسکن متعادل شود.
سلامی معتقد است: اکنون بازار مسکن به سازوکارهای تامین مالی همچون پیش فروش مسکن نیاز دارد تا هم سازنده‌ها بتوانند هزینه ساخت واحدهای مسکونی را تامین کنند و از این محل عرضه مسکن افزایش یابد و هم خریداران بتوانند اقدام به پیش خرید مسکن کنند.
وی در پایان گفت: موضوع مدیریت زمین و قیمت زمین نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، چرا که هم‌اکنون در شهر تهران بیش از ۶۰ درصد هزینه تمام شده ساخت مسکن ناشی‌ از هزینه تامین زمین است. از این رو ‌لازم است در این زمینه نیز اقدامات مدیریتی ویژه از سوی سیاست‌گذار بخش مسکن انجام شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000