مالیات بر عایدی سرمایه کلید خورد

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۳/۰۷
کلیات مالیات بر عایدی سرمایه که قرار است با هدف جلوگیری از جهش قیمت مسکن با احتکار و گرانفروشی دریافت شود، روز گذشته در مجلس به تصویب رسید.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته (چهارشنبه 5 خرداد) در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه با کلیات این طرح با 132 رأی موافق، 60 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

این طرح نیز موافقان و مخالفانی در بین کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد، برخی موافقان بر این باورند با دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از اموال منقول و غیرمنقول می توان از جهش قیمتی در این بازارها جلوگیری کرد.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر موضوع تقویت تولید تمرکز دارد و اجازه ورود واسطه‌ها به اقتصاد را نمی‌دهد و مانع سوداگری در اقتصاد کشور خواهد شد، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه صرفاً فردی را هدف قرار می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های مولد انجام نمی‌دهد و فقط 4 بازار املاک، خودرو، طلا و ارز را هدف قرار می‌دهد. اگر فرد بیش از نیاز مصرفی در این 4 بازار خرید داشته باشد، مالیات بر عایدی سرمایه شامل او می‌شود.

بازار مسکن یکی از بازارهایی است که برخی معتقدند نابسامانی چندساله در آن طی سال های گذشته، ناشی از سوداگری بوده است. در این خصوص موافقان این طرح معتقدند، همه تقاضاهای مصرفی و واقعی در قانون دیده شده و مخاطب این قانون مصرف‌کننده واقعی نیست بلکه دلالی است که هزار واحد مسکونی می‌خرد،آن را دو سال خالی نگه می‌دارد و سپس با قیمتی چند برابر می‌فروشد.

در عین حال مخالفان با طرح مالیات بر عایدی سرمایه،بر این باورند، طی سال های اخیر برخی قصد داشتند مجوز دریافت مالیات بر عایدی سرمایه را از مجلس بگیرند تا به امروز در این زمینه موفق نبودند.

به اعتقاد آنها مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهایی که اقتصاد با ثبات دارند تاثیر خوبی دارد اما در کشوری که با تحریم و تورم درگیر است اثرات منفی به بار می آورد.

مخالفان با تاکید بر اینکه کشورهای اجرا کننده مالیات بر عایدی سرمایه هیچ کدام با تحریم و تورم شدید مواجه نیستند، عنوان کرد: آوردن الفاظی مانند سوداگری باعث نادیده گرفتن فشار مضاعف بر مردم نمیشود، این طرح افزایش قیمت خودرو، طلا و ارز را به همراه دارد.

در نهایت پس از اظهارات موافقان و مخالفان کلیات این طرح به رای گذاشته شد و نمایندگان مجلس با آن موافقت کردند. اکنون این طرح برای بررسی جزئیات به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده شد تا پس از بررسی بر سر جزئیات مجدد به صحن علنی مجلس تقدیم شود تا در دستور کار قرار گیرد.

باید منتظر ماند و دید که آیا طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازارها و مشخصا بازار مسکن می تواند موثر واقع شود یا خیر.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000