عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با هیبنا:

مالیات بر عایدی سرمایه حامی تولید مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۳/۰۹
عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه برای تبدیل شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه به قانون عجله نباید داشت و باید به خوبی جوانب آن را بررسی کرد گفت: مالیات بر عایدی سرمایه حامی تولید مسکن خواهد بود و در آینده بر کنترل قیمت مسکن کمک زیادی خواهد کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، کلیات مالیات بر عایدی سرمایه که با هدف جلوگیری از جهش قیمت مسکن و احتکار و گرانفروشی روز چهارشنبه هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید. این طرح اگر چه برای تبدیل شدن به قانون دارای مخالفان و موافقان زیادی است اما به نظر می رسد برای اجرایی شدن و قانون شدن آن نیازمند یک بررسی بیشتر و کار کارشناسی بیشتر است.
موافقان این طرح آن را مناسب بخش ها و بازارهای موازی مثل طلا، ارز، سکه و به خصوص مسکن می دانند و عنوان می کنند که این طرح می تواند سوداگری را از بخش مسکن حذف کند. اما مخالفان این طرح نیز بر این باور هستند که این طرح برای کشورهایی مناسب است که تورم ندارند و انبوه سازان را از بازار ساخت و ساز فراری خواهد داد.
اما مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر این باور است که برای اجرایی شدن و قانون شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه نباید عجله کرد.
وی در گفتگو با خبرنگار هیبنا در پاسخ به این پرسش که برخی از مخالفان طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر این باور هستند که این طرح انبوه سازان را از بازار ساخت و ساز فراری خواهد داد و شغل مشاوران املاک را با تهدید روبرو خواهد کرد گفت: در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه باید اذعان کرد که نباید برای اجرای این طرح عجله کرد. بلکه باید از کارشناسان و دست اندرکاران بخش های مختلف به خصوص بازار مسکن دعوت کرد تا در کمیسیون های مربوطه حضور پیدا کنند تا موارد ضروری بررسی و سپس به جزئیات و در نهایت به مرحله تصویب برسیم.
وی ادامه داد: البته نگرانی برخی مخالفان با اجرای این طرح شاید تا حدودی بدیهی به نظر بیاید چرا که به هر حال این طرح با هدف کاهش حضور سوداگران و سفته بازان تهیه شده و طرحی است که در اکثر کشورها در حال اجرا است و سالهاست که این طرح برای آن کشورها خروجی مثبتی داشته است.

* مالیات بر عایدی مخالفتی با حضور انبوه سازان ندارد

یوسفی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت های این طرح به خوبی مهیا شود و اقداماتی که کشورهای پیشرفته و موفق در اجرای این طرح داشته اند را به خوبی مطالعه کنیم افزود: این طرح به خوبی نقشه راه را مشخص کرده و مخالفتی با حضور انبوه سازان و کسانی که اقدام به خرید و فروش مسکن که شغل آنها محسوب می شود ندارد. پس این نگرانی را باید از جامعه هدف دور کرد که این طرح به معنی این نیست که اگر کسی یک واحد مسکونی خریداری کرده است باید مالیات بپردازد.

* قیمت مسکن با اجرای طرح کنترل خواهد شد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این طرح در حقیقت قرار است از افرادی که بیش از نیاز خود اقدام به خرید و فروش مسکن می کنند مالیات دریافت کند. این طرح در آینده به نفع بازار مسکن و قیمت ها خواهد بود.
وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 در شهر تهران بیش از 500 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داریم ادامه داد: هنوز مالیات بر خانه های خالی از سکنه به قانون هم تبدیل شده اجرایی نشده تاثیر خود را بر کنترل قیمت ها گذاشته است. پس اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز بعد از بررسی در کمیسیون های مربوطه به تصویب برسد قطعا در آینده وضعیت بهتری برای بازار مسکن متصور خواهیم بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000