معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اعلام کرد

جزئیات پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی مسکن همزمان به روستایی ها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر/ نوسازی ۷۰ درصد مسکن روستایی تا ۵ سال آینده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۳/۲۷
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه وام ۱۰۰ میلیونی مسکن روستایی علاوه بر روستاها در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز قابل پرداخت خواهد بود گفت: حدود ۶۵۰ هزار مسکن در روستاها کمبود داریم و با مقاوم سازی ۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی تا ۵ سال آینده این کمبود به شکل قابل توجهی جبران خواهد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن_ هیبنا؛ از سال ۸۴ و بر اساس مصوبه مجلس دولت مکلف شد تا سالانه با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با ۵ درصد کارمزد در روستاها ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را بازسازی و احداث کند. از آنجا که بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ میزان واحدهای مسکونی روستایی پنج میلیون و ۳۷۰ هزار واحد بود مقرر شد تا با پرداخت تسهیلات که هر سال ۱۵ درصد به سقف آن افزوده شود روند نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی سرعت بیشتری به خود بگیرد.

طبق آمارهای اعلام شده حدود دو میلیون واحد مسکونی در چارچوب فنی و رعایت مقررات ملی ساختمان مقاوم سازی شده اند و از آنجا که طبق قانون باید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی نوسازی و مقاوم سازی شود به نظر می رسد روند مناسب و افزایش بیش از ۱۵ درصد مصوب می تواند سرعت مقاوم سازی را بیشتر از گذشته کند.

عزیزالله مهدیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد روند نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی با افزایش سقف تسهیلات بیشتر از مصوبه قانونی(سالانه ۱۵ درصد) سرعت خوبی خواهد گرفت؟ گفت: بر اساس مصوبه بانک مرکزی، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی بین بانک‌های عامل توزیع و به بانک‌های عامل( بانک‌های ملی، ملت، تجارت، مسکن، صادرات، توسعه تعاون و کشاورزی) ابلاغ شده است. نکته مهمی که در مصوبه اخیر بانک مرکزی وجود داشت این بود که این تسهیلات در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز قابل دریافت از سوی متقاضیان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تغییرات اندکی نیز در میان بانک های عامل پرداخت کننده تسهیلات مسکن روستایی به وجود آمده است ادامه داد: تسهیلات یاد شده بر اساس قانون و از سال ۸۴ با پرداخت وام تا سقف ۵ میلیون تومان آغاز شد و همه ساله با یک رشد متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد سال گذشته به ۵۰ میلیون تومان رسید. اما از آنجا که گرانی و تورم باعث افزایش قیمت نهاده های تولید مسکن شد پیشنهاد شد تا سقف وام با ۱۰۰ درصد افزایش به 100 میلیون تومان برسد که خوشبختانه مورد موافقت دولت قرار گرفت و تصویب شد.

*دریافت وام مسکن به صورت زنجیره‌ای با سفته

مهدیان در پاسخ به این پرسش که تسهیلات 100 میلیون تومانی به چه روشی از سوی متقاضیان قابل دریافت خواهد بود؟ تاکید کرد: همواره در پرداخت تسهیلات برخی از بانک ها تا حدودی مشکل ساز شده اند و برخی از بانک ها نیز مثل بانک مسکن تمام سهمیه خود را ابلاغ و پرداخت کرده اند. در این روش پرداختی مقرر شده است تا بانک ها خیلی سخت گیری نکنند بنابراین سه نفر از وام‌گیرندگان می‌توانند به صورت زنجیره‌ای با سفته ضامن همدیگر شوند و هر سه نفر بدون نیاز به ضامن دیگری تسهیلات بگیرند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن افزود: نکته حائز اهمیت برای دریافت کنندگان وام این است که ساخت و سازها باید در کاربری مسکونی باشد. یعنی متقاضیان باید پروانه ساخت را از مراجع صدور پروانه دریافت کنند و حتماً این واحدهای مسکونی به صورت فنی و مقاوم ساخته شوند.

*نوسازی ۷۰ درصد مسکن روستایی تا ۵ سال آینده

وی تاکید کرد: باید به گونه ای رفتار شود که مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی با شدت بیشتری پیش برود بنابراین طبق برنامه تلاش خواهد شد تا 5 سال آینده 70 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شوند.

مهدیان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه همه ساله تسهیلات مسکن روستایی در نیمه دوم و اواخر سال تصویب می‌شد روند نوسازی تا حدودی کُند می شد، اما امسال این اتفاق در نیمه اول سال برای اولین بار در خرداد تصویب شد که سرعت کار را افزایش می‌دهد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000