پایگاه خبری بانک مسکن گزارش می دهد:

کاهش انگیزه سوداگری با دریافت مالیات بر عایدی مسکن/ مالکان نگران نباشند

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۳/۲۹
مدافعان طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر این باورند این طرح پس از تصویب و اجرایی شدن فقط گروه هایی را هدف قرار می دهد که با هدف سوداگری وارد بازار مسکن می شوند و مالکان مصرفی مسکن نباید نگران باشند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از اقدامات مجلس در راستای کنترل بازار مسکن، وضع مالیات بر عایدی سرمایه است. طرحی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته با هدف مقابله با سوداگری در بازارهای مختلف اجرا می شود. در ایران نیز مالیات بر عایدی سرمایه کلید خورد تا بازارهای مسکن، طلا، ارز و خودرو از سوداگران مصون بمانند. مجلس شورای اسلامی پیش از این با تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی، وضع نخستین ابزار مالیاتی برای بازار مسکن را کلید زد.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی نیز طبق قانون مکلف شد تا زیرساخت های شناسایی املاک خالی را فراهم کند که در این راستا سامانه ملی املاک و اسکان راه اندازی شد. علاوه بر این بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان ابزار مکمل مالیاتی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که کلیات آن اخیرا به تصویب رسید.

در حال حاضر طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد تا پس از چکش کاری برای تصویب به صحن علنی تقدیم شود.

با این حال برخی کارشناسان و نمایندگان خانه ملت بر این باورند ابزارهای مالیاتی می توانند سوداگری در بازار مسکن را در بدبینانه ترین حالت کاهش دهد و حتی در حالت خوشبینانه مهار کند.

در همین خصوص، علی خضریان نماینده مردم تهران، ری شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی معقتد است: هدف مالیات بر عایدی سرمایه سوداگرانی هستند که با خرید و فروش‌های خود بازارها را ملتهب و افزایش قیمت‌های غیر واقعی ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صحن علنی، گفت: این مالیات یکی از مهم‌ترین پایه‌های مالیاتی است که می‌تواند شکاف طبقاتی را کاهش و شفافیت را ارتقا دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعلل در تعیین تکلیف مالیات بر عایدی سرمایه طی سال های گذشته، ادامه داد: این پایه مالیاتی ابزاری است که می‌توانستیم با استفاده از آن سوداگری را مهار کنیم اما در سال‌های گذشته تصویب آن با روش‌های مختلف اعم از نفوذ ذی‌نفعان و انحراف در موضوع اصلی به تأخیر ‌افتاد و همین عامل، رشد نجومی قیمت‌ها تاکنون را به دنبال داشته است.

عضو هیأت رییسه کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه برخی از مصرف کنندگان واقعی نگران پرداخت مالیات هستند گفت: در حال حاضر کسانی که باید مالیات پرداخت کنند، مالیاتی پرداخت نمی‌کنند یا بهتر بگوییم که نمی‌توانیم مالیات از این‌ افراد دریافت کنیم. اسم این موارد فرار مالیاتی نیست این مسئله به دلیل عدم تصویب پایه‌های مالیاتی مناسب همچون CGT(مالیات بر عایدی سرمایه) در کشور است.

نماینده مردم مجلس یازدهم گفت: در صورت تصویب آن، در قالب این طرح، ۴۰ درصد مابه‌التفاوت سود فروش بخش‌های املاک و ۳۰ درصد مابه‌التفاوت سود فروش طلا، ارز و خودرو به عنوان مالیات دریافت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تقاضای مصرفی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود، افزود: این مالیات هدفش سوداگرانی است که با خرید و فروش‌های خود بازارها را ملتهب و افزایش قیمت‌های غیر واقعی ایجاد می‌کنند و طرح به گونه ای نگارش شده که تقاضای مصرفی اصلاً مشمول مالیات نشود.

بر اساس این گزارش، معافیت های در نظر گرفته در قالب این طرح نشان از این موضوع دارد که هدف اصلی مالیات بر عایدی،سرمایه سوداگران بزرگ و انحصارگرانی هستند که نبض قیمتی بازار در دستانشان است.

با این حال، کمیسیون اقتصادی مجلس باید نظرات کارشناسی خود را در خصوص جزئیات اجرای این طرح بررسی و اعمال کند تا این طرح افراد و گروه هایی را شامل شود که با هدف سوداگری وارد بازار مسکن می شوند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000