مدیرعامل ناواکو دلایل حضور در نمایشگاه بورس،بانک و بیمه را تشریح کرد

اولویت ما در ارائه خدمات‌، تسهیل دسترسی مردم است

شرکت فناوری اطلاعات ناواکو که از شرکت‌های تابعه گروه مالی بانک مسکن می‌باشد، به عنوان بازوی فناوری بانک مسکن در زمینه‌های نصب و راه‌اندازی سامانه‌های بانکی، مشاوره و اجرای طرح‌های امنیتی شبکه و نرم‌افزاری، طراحی و توسعه نرم‌افزارها و ارائه راه‌حل‌های جامع بانکداری الکترونیکی و سنتی به فعالیت می‌پردازد. ناواکو از جمله شرکت‌های حاضر در سیزدهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از روابط عمومی ناواکو، سیامک خاوری، مدیرعامل شرکت ناواکو در گفت‌وگو با راه پرداخت، به دلایل حضور در این نمایشگاه با وجود شرایط حاکم کرونایی در کشور اشاره کرد و در خصوص سرویس‌های جدید و اقدامات اخیر این شرکت توضیحاتی ارائه کرد.

حضور نمایشگاهی

خاوری در مورد فعالیت‌های نمایشگاهی ناواکو در دوره کرونا پس از قدردانی از حمایت‌ها و رهنمود های مدیر عامل و هیئت مدیره محترم گروه مالی گفت: «بعد از شیوع بیماری کرونا ششمین «نمایشگاه تراکنش ایران (ITE)» اولین نمایشگاهی بود که در آن شرکت کردیم. در انتهای اردیبهشت‌ماه این روند با نخستین رویداد «ایران پراپ‌تک» که با کلمه کلیدی «مسکن‌تک» و در صندوق نوآوری برگزار کردیم، ادامه پیدا کرد.»

مدیرعامل ناواکو افزود: «در سیزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه نیز، درحالی‌که بسیاری از شرکت‌های همکار ما حضور ندارند، ما به خاطر خدمات تخصصی‌مان حاضر شدیم. درحالی‌که مثل سایر بانک‌ها، به قوانین بانک مسکن ملزم هستیم، اما از این نظر از بقیه متمایزیم که ما به‌عنوان یک بانک تخصصی، علاوه بر وزارت اقتصاد و دارایی با وزارت مسکن و شهرسازی نیز در تعامل بوده‌ایم.»

رویداد ایران پراپ‌تک

خاوری در مورد رویداد ایران‌ پراپ‌تک که در ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت با حمایت گروه مالی بانک مسکن در صندوق نوآوری برگزار شد، بیان کرد: «پراپ‌تک حداقل ۲۷ محور دارد که می‌توان در فناوری‌های صنعت ساختمان، راه و غیره در مورد آن‌ها بحث کرد. بااین‌وجود با توجه به نو بودن این حوزه در ایران، تنها چهار رویکرد را مدنظر قرار دادیم تا ببینیم اصلاً در کشور چقدر تفکر نوآورانه در حوزه پراپ‌تک وجود دارد. علاوه‌ براین اطلاع‌رسانی ما به‌صورت محدود و با احتیاط صورت گرفت چون ازنظر ما، این فاز ورود به پراپ‌تک بود.»

وی در مورد محورهای این رویداد گفت: «چهار محوری که انتخاب کردیم،‌ عبارت بودند از: ۱) هوشمندسازی ساختمان، ۲) فناوری ساخت (فناوری‌هایی که موجب بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان می‌شوند)، ۳) مصالح ساختمانی نوین (از منظر سبک‌سازی و مقاوم‌سازی) و ۴) فناوری مالی (شفاف‌سازی تبادلات مالی مربوط به مسکن). از میان ۵۸ استارتاپی که ثبت‌نام کردند، ۲۱ استارتاپ موردپذیرش تیم داوری قرار گرفتند تا ایده و فناوری‌های خود در این چهار محور را مطرح کنند.»

مدیرعامل ناواکو در مورد طرح‌های ارائه‌شده توضیح داد: «ما این طرح‌ها را به مسکن محدود نکردیم و هر ایده یا محصولی که در حوزه چهاردیواری‌های محصور و ساختمان‌ها بتواند معضلی را حل کند، پذیرفتیم. برای مثال یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاهی را اختراع کرده است که ساختمان‌ها را ضدعفونی می‌کند. ناواکو درحال‌توسعه این محصول است و این دستگاه ضدعفونی‌کننده حداقل در تمامی شعب بانک مسکن نصب خواهد شد.»

بازار هدف ناواکو

خاوری در مورد شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از محصولات ناواکو بهره خواهند برد، توضیح داد: «در رویکرد قبلی این شرکت، محصولات آن تنها برای استفاده بانک مسکن طراحی می‌شد. حوزه فناوری بانک مسکن به میزانی تخصصی و گسترده است که به طراحی محصولات خاص خود نیاز دارد. برای مثال در حوزه «بانکداری متمرکز (Core banking)» به‌جای استفاده از موارد موجود در بازار، یک نمونه منحصربه‌فرد با نیازهای این بانک ایجاد شد.»

مدیرعامل ناواکو افزود: «اما این رویکرد در حال تغییر است. در آینده ما محصولاتمان‌ مانند کیوسک‌ها را به بازار ارائه خواهیم کرد، چراکه ظرفیت ارائه و پشتیبانی از خدماتمان برای شرکت‌های دیگر را داریم. هدف‌گذاری ما کمک به دفاتر پیشخوان خدمات دولت، سایر بانک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و ساختمان‌های بزرگی است که توسط بانک مسکن ساخته شده‌اند.»

مدیریت هوشمند شناسایی و هشدار برخط اتفاقات (AID)

خاوری به توضیح سه مورد از این محصولات (سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض بزرگراه‌ها، مدیریت هوشمند شناسایی و هشدار برخط اتفاقات و لندتک VamEx) پرداخت و در مورد یکی از کاربردهای سرویس AID برای نوبت‌دهی از منزل، گفت: «با استفاده از این کاربرد ما می‌توانیم شعبات VIP‌ را ایجاد کنیم؛ در این شعبات، به‌جای نوبت گرفتن حضوری در بانک، ‌مشتریان با سیستم تشخیص چهره از منزل نوبت می‌گیرند و وقتی به بانک می‌رسند، به باجه‌ای هدایت می‌شوند که یک کارمند در انتظار آن‌هاست.»

مدیرعامل ناواکو در مورد ضرورت وجود این نوع نوبت‌دهی در دوره بحث‌های خدمات نئوبانک و تماماً غیرحضوری بیان کرد: «رفتن به سمت نئوبانک فرایند سخت و پیچیده‌ای است؛ زیرساخت، قوانین و فرهنگ‌سازمانی مربوط به آن‌ها برای ایجاد شدن آن‌ها،‌ ضروری است. بنابراین ما در دوره گذر از بانکداری سنتی به نئوبانک، با همین تجهیزات فعلی و با استفاده از هوش مصنوعی، تکریم ارباب‌رجوع را ارتقا می‌دهیم.»

سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض بزرگراه‌ها (ETC)

خاوری در مورد برنامه ناواکو برای گسترش سرویس ETC بیان کرد: «امسال شصت لاین ETC دیگر به اتوبان‌های کشور اضافه می‌شود. رویکرد ما این است که دیگر به عبور خودروها از گیت‌های ETC نیاز نباشد و تعاملات فیزیکی حذف شوند تا در مصرف سوخت و وقت صرفه‌جویی ‌شود. شاید ده سال پیش که خدمات ETC آغاز به کار کرد این ثمرات مدنظر نبود، اما مخصوصاً پس از شیوع بیماری کرونا همه‌چیز در حال غیرتماسی و Contactless شدن است.»

مدیرعامل ناواکو، در مورد استفاده از سرویس ETC در فضای شهری گفت: «برنامه ما این است که از هوش مصنوعی که در این سرویس وجود دارد برای سریع و شفاف شدن پرداخت ورودی پارکینگ‌ها، اماکن رفاهی-تفریحی و مراکز خرید و پیاده‌سازی طرح ترافیک شهری و منطقه‌بندی‌های آن استفاده کنیم. برای مثال شهرداری تهران اگرچه سامانه‌هایی مثل «شهرپی» و «تهران من» را برای پرداخت و مکانیزه کردن دوربین‌ها داراست، به دنبال هم‌افزایی با خدمات ماست. ما نیز نمی‌خواستیم در خدمات خود انحصار ایجاد کنیم و اولویت ما تسهیل دسترسی مردم است. در خدمات شهری به دنبال تقویت کیف پول شهرداری هستیم تا کسی که در حال حاضر از تگ ETC برخوردار است بتواند در پرداخت‌های شهری هم از آن استفاده کند.»

لندتک VamEx

خاوری در مورد سرویس لندتک VamEx گفت: «در فاز نخست به دلیل اینکه می‌خواهیم اجرای آن را تضمین کنیم، قرار است برای کارمندان دولت اجرا شود تا هزینه‌های آن از فیش حقوقی آن‌ها کسر شود. با یک کارت اعتباری یا شارژ کردن کیف پول پرنا، وام‌های دریافتی قسط‌بندی می‌شوند. فعلاً روند اعتبارسنجی این وام، فقط احراز کارمندی دولت است.»



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000