مالیات بر عایدی سرمایه؛مالیاتی برای نگرفتن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۴/۱۰
مالیات بر عایدی سرمایه که قرار است برای ۴ بازار از جمله مسکن عملیاتی شود، بسیاری از مالکان مصرفی ملک را نگران کر‌ده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی از ابزارهای مالیاتی با هدف مقابله با سوداگری در دستور کار مجلس قرار دارد.

این طرح، دریافت مالیات از سوداگران و سفته بازان در چهار بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز را هدف قرار می دهد.

اما از زمان بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی، بسیاری از متقاضیان مصرفی بازار مسکن که به دور از فضای سوداگری، مالکیت یک یا چند واحد مسکونی را در اختیار دارند نگران دریافت این نوع مالیات از آنها شدند.

هر چند مهمترین هدف مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن، دریافت مالیات از سود ناشی از املاک مازاد افراد است، اما نمایندگان خانه ملت بارها تاکید کردند در قالب این طرح هیچ مالیاتی از متقاضیان مصرفی و واقعی دریافت نمی شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

حتی به گفته برخی نمایندگان، مالیات بر عایدی سرمایه «مالیاتی برای نگرفتن است» چراکه قرار است به عنوان یک طرح بازدارنده برای مقابله با سوداگری عمل کند، بنابراین هدف اصلی طرح، جریمه سوداگران است تا انگیزه کسب سود در بازار مسکن و سایر بازارها در آنها کاهش یابد و حتی به صفر برسد تا بدانند در صورت تملک چندین ملک و احتکار ملزم به پرداخت جریمه هستند. بنابراین هدف قانونگذار کسب درآمد جدید برای دولت نیست، بلکه تدوین قانونی است تا با اعمال جریمه برای سفته بازان از سوداگری در این بازار جلوگیری کند.

در همین زمینه، محمد صفائی دلوئی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: براساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه، مصرف‌کننده اصلی مالیات نمی‌پردازد، چراکه برای آنها سرانه مصرف در نظر گرفته شده در واقع در طرح مذکور سازوکاری پیش‌بینی شده که سوداگران ملزم به پرداخت مالیات ‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه براساس این طرح مصرف‌کننده اصلی مالیات نمی‌پردازد، چراکه برای آنها سرانه مصرف در نظر گرفته شده، گفت: در واقع در طرح مذکور سازوکاری پیش‌بینی شده که سوداگران ملزم به پرداخت مالیات ‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: تدوین طرح عایدی بر سرمایه به منظور درآمدزایی برای دولت نیست، دریافت این نوع مالیات در صورت اجرای دقیق از هدایت سرمایه‌ها به سمت سوداگری جلوگیری کرده و نقدینگی را به سمت تولید روانه می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت رونق تولید در کشور، متناسب شدن عرضه و کالا را راهکار ساماندهی قیمت‌ها دانست و گفت: یکی از مشکلات بازار مسکن نیز نبود تعادل بین عرضه و تقاضا است که امیدواریم با اجرای طرح جهش تولید و مسکن ‌و سایر اقدامات در این بخش، تعادل نسبی بین عرضه و تقاضای بازار مسکن ایجاد شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000