حمایت تسهیلاتی بانک مسکن از سازندگان حرفه ای

سازندگان حرفه ای با ارائه مدارک معتبر از تسهیلات ویژه حمایتی بانک مسکن در تکمیل پروژه های ساختمانی برخوردار می شوند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طی چندسال اخیر بازار ساخت و ساز به ویژه در شهرهای بزرگ با یک رکود نسبی مواجه بود. به طوریکه آمارهای رسمی نشان می دهد تیراژ ساختمانی در شهر تهران طی یکسال گذشته نسبت به ابتدای دهه ۹۰ با کاهش قابل توجهی مواجه بوده است. در این میان سازندگان و عرضه کنندگان مسکن یکی از مهم ترین دلایل کاهش فعالیت های ساختمانی را رشد قابل توجه هزینه های ساخت و ساز عنوان می کنند.

از همین رو بانک مسکن یکی از مهم ترین اجزای سبد تسهیلاتی پیش بینی شده برای سال جاری را پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی ویژه سازندگان حرفه ای تعیین کرده تا از طریق آن چرخه صنعت ساخت و ساز به گردش در آید. به همین منظور بانک مسکن برای فعالان حوزه ساخت وساز مبتنی بر شناسایی و طبقه بندی که برای سازندگان و انبوه سازان در دست انجام است، سقف مشخص برای پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی پیش بینی و تدارک دیده است. از میان طبقه بندی سازندگان مختلف، یک گروه سازندگان حرفه ای نامگذاری و شناخته که با توجه به شرایط و سوابقی که در بخش تولید و عرضه مسکن دارند شرایط پرداخت تسهیلات برای آنها متفاوت است، به این معنا که سقف هایی که به صورت عام برای پرداخت تسهیلات ساخت در نظر گرفته شده است، برای این گروه تا 50 درصد قابل افزایش است. در حال حاضر سقف تسهیلات ریالی مشارکت مدنی برای سازندگان حرفه ای معادل ۴۵۰ میلیون تومان است که در صورت دارابودن شرایط موردنیاز، سقف تسهیلات تا ۵۰ درصد بابت هر واحد مسکونی می تواند افزایش پیدا کند. البته این میزان افزایش ریالی تسهیلات فقط مختص سازندگان حرفه ای است.

بانک مسکن برای حمایت ویژه تسهیلاتی از سازندگان حرفه ای شرایطی را جهت شناسایی و انتخاب این گروه از سازندگان تعریف کرده است. براین اساس، سازندگان حرفه ای چه در قالب حقیقی و چه در قالب حقوقی عمدتا مجموعه هایی هستند که دارای مجوزهای فعالیت حرفه ای در تولید مسکن هستند. به تعبیری این گروه یا عضو کانون انبوه سازان هستند یا دارای رتبه اعتباری از وزارت خانه هستند، یعنی رده اول آن مواردی است که دارای رتبه اعتباری از وزارت راه و شهرسازی هستند، مجموعه هایی که عضو کانون سراسری انبوه سازان هستند و در یک ردیف دیگر، افرادی که دارای سوابق فعالیت به میزان لازم در حوزه ساخت و ساز و تولید مسکن بر اساس مدارک و مستندات قابل ارائه دارند. بررسی ها نشان می دهد: این میزان حمایت بانک مسکن از ساخت و سازهای حرفه ای به این دلیل است که ساخت و سازها بر مبنای اصول و استانداردهای به روز ساختمانی با کیفیت مطلوب و در نقطه ایده آل با تضمین کیفیت اتفاق بیفتد.

کارشناسان مسکن تاکید دارند اجرای پروژه های ساختمان سازی حرفه ای و عرضه ساختمان های باکیفیت و استاندارد به بازار مسکن فقط از طریق مجموعه های بزرگ ساختمان سازی که عمدتا شامل شرکتهای بورسی و فرا بورسی در حوزه مسکن می شود امکان پذیر خواهد شد. به عنوان مثال شرکت سرمایه گذاری مسکن بانک مسکن یکی از برندهای حوزه ساخت و ساز کشور است که سوابق فعالیتی آن مشهود و شناخته شده است و با عرضه ساختمان های باکیفیت و استاندارد توانسته نقش مهمی در این صنعت ایفا کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000