دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران در گفتگو با هیبنا:

رهن مسکن ۱۰ درصد قیمت مسکن باشد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۴/۱۵
دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه مسکن یک کالای تمام تولیدی است گفت: اجاره بها اگر چه تابع قیمت مسکن است اما باید این روزها اجاره بها و قیمت رهن مسکن ۱۰ درصد قیمت مسکن باشد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمارهای بانک مرکزی اگر چه نشان می‌دهند میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در خرداد ماه در مقایسه با اردیبهشت ماه سه درصد افزایش یافته است و در سایر کلان‌شهرها نیز به طور متوسط میانگین قیمت پیشنهادی برای فروش مسکن ۲ درصد افزایش یافته است اما آمارها حاکی از این است که اجاره بها بیشتر از حد و دور از پیش بینی های صورت گرفته رشد کرده است. فعالان بازار و مشاوران املاک معتقد هستند که این روزها این مالکان هستند که اجاره بها را تعیین می کنند و اجاره بها تابعی از قیمت مسکن است. اما فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران اعتقاد دیگری دارد و معتقد است که این روزها که خرید و فروش مسکن رکود است باید مالکان به نوعی در حمایت از مستاجران نرخ های اجاره بها را تا حدودی منصفانه تر ارائه کنند. وی در گفتگو با خبرنگار هیبنا در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم رکود خرید و فروش مسکن همچنان شاهد رشد اجاره بها هستیم؟ می گوید: اینکه چرا مسکن گران است و رهن مسکن به راحتی برای مستاجران امکان پذیر نیست باید ریشه یابی شود. اما یک بررسی سطحی نیز نشان خواهد داد که مشکل کجاست. کمبود عرضه و تولید مسکن و عقب ماندن تقاضا از تولید دلیل اصلی است. پورحاجت با اشاره به اینکه باید در کنار این عامل اصلی ، سایر عوامل مثل سوداگری را نیز به گران شدن قیمت مسکن اضافه کرد اظهار داشت: اتفاقات زیادی رخ داده است تا ماحصل آن در بخش مسکن با رشد قیمت را شاهد باشیم. اگر یک بررسی آماری داشته باشیم متوجه خواهیم شد که در ۱۰ سال گذشته قیمت مسکن ۱۲ تا ۱۴ برابر رشد کرده است. تنها دلیل این رشد قیمت را نمی توان تنها بر کمبود عرضه متصور شد و باید سایر عوامل بیرونی را نیز در رشد قیمت ها دخیل دانست. وی با اشاره به اینکه نرخ اجاره بها تابع قیمت مسکن است ادامه داد: مسکن یک کالای تمام تولیدی است و تمام نهاده های تولید مسکن در کشور موجود است. اما سوال این است که چرا مسکن باید چنین سرگذشتی داشته باشد که امروز در فصل جابجایی و نقل و انتقالات، متقاضیان و مستاجران دغدغه مسکن و اجاره خانه داشته باشند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران تاکید کرد: با یک برنامه ریزی منسجم و توجه به بخش تولید می توان مشکلات بخش مسکن را در ۱۰ سال آینده به حداقل رساند و سپس به یک نقطه تعادل هدایت کرد. حال سوال این است که چرا باید از یک چهارم و یا یک ششم قیمت تمام شده مسکن برای رهن مسکن تبعیت کرد. وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده باید قیمت رهن مسکن باید ۱۰ درصد قیمت مسکن باشد و مشاوران املاک نیز باید از آن تبعیت کنند و در این شرایط سخت که متقاضیان در تامین مسکن در تنگنا قرار دارند شاید بتوان شرایط بهتری را فراهم کرد. پورحاجت خاطر نشان کرد: مسکن یک کالای تولیدی است و باید از اقتصاد بازار تبعیت کند. پس در این شرایط باید مالکان از مستاجران حمایت بیشتری کنند. در خرداد ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۳ و ۵۶.۶ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۵.۱ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۷ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۲۹.۶ افزایش را نشان می‌دهد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000