رئیس اسبق مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد

صنعت اجاره داری مشکل مستاجران را کاهش می دهد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۴/۲۰
رییس اسبق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: اجرای طرح جامع ساماندهی مسکن می تواند به دولت در متعادل کردن عرضه و تقاضا و کاهش مشکل مستاجران کمک کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اعلام افزایش رشد ٢٨.٨ درصدی نرخ اجاره بها در فصل بهار از سوی مرکز آمار نشان داد که این بخش حتی در رکودی ترین دوره از لحاظ خرید و فروش نیز می تواند روند رو به رشدی داشته باشد. مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود این طور اعلام کرده است که نرخ تورم اجاره‌بها در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٠ برابر ٢٨,٨ درصد است که استان همدان با ٣٨.٣ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان با ١٣.٦ درصد کمترین نرخ تورم را داشته‌اند. اگر چه در این گزارش اشاره ای به تهران نشده است اما گزارش های میدانی نشان می دهد که در شهر تهران اجاره بها روندی صعودی به خود گرفته و در فصل تابستان نرخ رشد بیشتر از آمار استان همدان خواهد بود.

سید محمود فاطمی عقدا رییس اسبق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار هیبنا در پاسخ به این پرسش که حتی در دوره رکود هم آمارهای مرکز آمار نشان دهنده رشد نرخ اجاره بها است. چه پیشنهادی برای دولت سیزدهم متصور هستید که بتواند تا حدودی اجاره بها را کنترل کند؟ گفت: در وهله نخست باید به این موضوع تاکید کرد که اگر هدف ما کنترل اجاره بها است باید به بحث تولید مسکن و متعادل شدن عرضه و تقاضا فکری اساسی صورت بگیرد. وی با اشاره به اینکه اجرای طرح جامع ساماندهی مسکن می تواند به دولت در متعادل کردن عرضه و تقاضا و کاهش مشکل مستاجران کمک کند اظهار داشت: توجه به ساخت مسکن های استیجاری در دولت سیزدهم باید جدی گرفته شود. در طی سال های اخیر به این موضوع توجه زیادی شده است و در خصوص آن بسیار گفته شده است اما متاسفانه بدون اینکه به راهکاری دست پیدا کنیم به فراموشی سپرده شده است.

الگوبرداری از ترکیه در صنعتی سازی مسکن

فاطمی عقدا ادامه داد: صنعتی سازی در دوره ای که مسکن مهر به اوج خود رسید مورد استقبال قرار گرفت و درصد خوبی پیدا کرد اما این روزها می بینیم بر خلاف کشورهای همسایه مثل ترکیه که صنعتی سازی را سرلوحه خود قرار داده اند و موفق شده اند، صنعتی سازی در کشور چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و میزان قابل توجهی زمان و سرمایه از دست می رود.

رئیس اسبق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: برای تحقق وعده رئیس جمهور منتخب برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، نیازمند این هستیم که به ظرفیت های فنی و اجرایی و تولید صنعتی مسکن توجه بیشتری شود. پس امکان تولید این تعداد واحد مسکونی وجود دارد مشروط بر آن که صنعتی سازی مسکن مورد توجه قرار بگیرد.

فاطمی عقدا در پاسخ به این پرسش که به چه دلیلی صنعتی سازی مسکن در کشور دچار افت شد؟ گفت: بدون تردید بر سر راه این پروژه و این طرح بزرگ مسائل و مشکلاتی نیز وجود دارد که باید واقع بینانه با آن برخورد شود. این واقعیت ها تجربه ای است که از تولید انبوه در کشور پروژه ملی مسکن مهر داریم. وی ادامه داد: ساخت مسکن و رونق آن و رسیدن به مرز یک میلیون واحد مسکونی در سال مستلزم این است که از انبوه سازان حمایت و مسیر و گلوگاه های تولید را شناسایی و برطرف کرد.

توجهی به صنعت اجاره داری نشد

وی با بیان اینکه معتقد هستم با توجه به تجربیات گذشته دولت آینده امکان تحقق این هدف مهم یعنی ساخت یک میلیون مسکن در سال را دارد، تأکید کرد: در این سالها توجهی به بخش اجاره داری نشده در حالیکه می توانستیم با رفع مشکلات در صنعت اجاره داری مشکل مستاجران به خصوص در زمان نقل و انتقالات را کاهش دهیم.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000