آمارهای رسمی نشان داد

تورم در بازار اجاره مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۴/۲۰
آمارهای رسمی از ثبت تورم در بازار معاملات اجاره مسکن در بهار ۱۴۰۰ خبر می دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمارهای رسمی نشان می دهد تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در بهار امسال به بیشترین میزان دست کم از بهار سال 95 تا کنون رسیده است. در واقع آمارهای رسمی حاکی از ثبت بیشترین تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در کشور در بهار سال جاری ظرف دست کم 5 سال اخیر است.

تورم نقطه به نقطه اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری در بهار 1400 در حالی به 29.1 درصد رسیده است که این میزان بیشترین رکورد تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکن از بهار 95 تاکنون محسوب می شود.

همچنین این میزان تورم در بازار اجاره مسکن، نه تنها در سال 95، بلکه درسال های 96 تا انتهای 99 نیز بی سابقه بوده است.

ظرف 5 سال گذشته تورم نقطه به نقطه اجاره بهای واحدهای مسکونی در هر کدام از ماه های سال بین 3.1 درصد تا 29.1 درصد متغیر بوده است. کمترین میزان تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در این بازه زمانی مربوط به زمستان سال 95 با رشد 3.1 درصدی اجاره بها و بیشترین آن نیز مربوط به بهار امسال بوده است.

در حالیکه تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در سال های 95 و همچنین در سال 97 تک رقمی بوده و بین 3.1 درصد تا 9.5 درصد در نوسان بوده است اما در بهار 97 همزمان با ورود تدریجی بازار معاملات مسکن به فاز رونق و جهش قیمت، اجاره بها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و تورم اجاره مسکن نیز دو رقمی می شود.

بهار 97 در حالی که بازار معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی به تازگی به فاز رونق و رشد قیمت وارد شد در بازار اجاره مسکن نیز تورم نقطه به نقطه به 10.1 درصد رسید. همزمان با پیش روی بازار معاملات مسکن در فاز جهش قیمت شیب رشد اجاره بهای مسکن نیز افزایش یافت و تورم مسکن در تابستان 97 به 17 درصد و در پاییز به 23.3 درصد رسید.

این شرایط و افزایش شیب صعودی تورم تا بهار سال 1400 رقم خورد تا در این فصل بالاترین میزان تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در 5 سال گذشته به ثبت برسد.

در سال 99 تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در همه فصل ها همواره بیش از 28 درصد بوده است که تورم بالا در این بازار محسوب می شود. هر چند تورم اجاره مسکن در نهایت و به دلیل وضعیت و شرایط خاص این بازار کمتر از تورم بازار معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی است.

در بهار 1400 بیشترین میزان تورم نقطه به نقطه در بازار اجاره مسکن در استان کرمانشاه به ثبت رسیده است. در این استان اجاره بهای مسکن در مقایسه با بهار سال گذشته با رشد حدود 40 درصدی همراه شد. همچنین در این بازه زمانی کمترین میزان رشد اجاره بهای واحدهای مسکونی مربوط به استان سیستان وبلوچستان بوده است که اجاره بهای مسکن در آن حدود 14 درصد در مقایسه با بهار سال قبل افزایش یافته است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000