توقف رشد قیمت مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۴/۲۶
عضو کمیسیون عمران مجلس از اجرایی شدن قانون اخذ مالیات از خانه های خالی در اول مرداد ماه خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن_ هیبنا؛ سازمان امور مالیاتی طبق قانون موظف است که از مرداد ماه اخذ مالیات را آغاز کند. طبق گفته کارشناسان مسکن اخذ مالیات از خانه‌های خالی مهم و به نفع مردم است، چراکه این کار باعث می‌شود مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل و قیمت آن کنترل شود.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با هیبنا در پاسخ به این پرسش که تا چه حد ممکن است قبض مالیات از اول مرداد ماه صادر شود؟ گفت: طبق قانون سازمان امور مالیاتی موظف است که از مرداد ماه اخذ قبض های مالیات از خانه های خالی را صادر کند. از آنجا که طبق گزارش های وزارت راه و شهرسازی بالغ بر سه میلیون خانوار اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده اند به نظر می رسد مسیر این قانون هموارتر از گذشته شده است.

*مالیات بر خانه های خالی به دارایی و سرمایه مردم لطمه‌ وارد نخواهد کرد

وی با اشاره به اینکه حتی مطرح شدن نام سامانه املاک و اسکان باعث شد تا رشد قیمت مسکن متوقف شود اظهار داشت: هدف اصلی قانونگذار و قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه حذف سوداگری و واسطه‌گری در بازار مسکن است اما اینکه گفته می شود این اقدام به دارایی و سرمایه مردم لطمه‌ وارد خواهد کرد اشاره بسیار نادرست و دادن آدرس غلط است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با تاکید بر اینکه جلوگیری از احتکار واحدهای مسکونی می تواند به تعادل بازار مسکن و تعادل عرضه و تقاضا کمک کند اظهار داشت: تبدیل شدن مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی یکی از روش های مهم برای کاهش قیمت مسکن است. بنابراین اگر این قانون در کنار سایر قوانین مالیاتی مثل مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود می تواند به این برنامه کمک ویژه ای کند.

وی ادامه داد: برخی سودجویان در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی ابهاماتی وارد می کنند زیرا که این قانون فشاری را بر مردم وارد نمی‌کند پس بنابراین نباید اجازه داد افرادی با ساخت و احتکار مسکن به دنبال افزایش قیمت آن در سال‌های آینده باشند.
*قانون مالیات بر خانه‌های خالی یکی از اضلاع مدیریت بازار مسکن

شاکری افزود: قانون مالیات بر خانه‌های خالی یکی از اضلاع مدیریت بازار مسکن است پس هدف از اخذ مالیات از خانه‌های خالی، جلوگیری از احتکار واحد مسکونی است نه ایجاد درآمد جدید بیشتر برای دولت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مالیات بر عایدی سرمایه نیز می تواند در سال جاری به قانون تبدیل شود؟ تصریح کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیز به عنوان یکی از ابزارها می تواند از سرمایه‌ای شدن املاک جلوگیری کند. این مدل مالیاتی در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده است پس تلاش مجلس و کمیسیون عمران این است که در سال جاری این ابزار مهم مالیاتی را بررسی و به تصویب برساند.
وی گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز نشست های خوبی به منظور بررسی عملکرد سامانه املاک و مسکن برگزار کرده است و به نظر می رسد با عملیاتی شدن قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه و قانون جهش تولید مسکن، تعادل به بازار مسکن را به خوبی شاهد باشیم.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000