کمبود سیمان در کشور نداریم/ سهم پایین سیمان در قیمت تمام شده مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۴/۳۱
عضو انجمن صنفی سیمان کشور با اشاره به اینکه با تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور مشکلی از بابت تامین سیمان وجود ندارد، گفت: سهم سیمان در تولید هر متر مربع مسکن زیاد نیست و گرانی آن نمی تواند به تنهایی قیمت تمام شده مسکن را بالا ببرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن_ هیبنا، قطع برق صنایع برای تامین برق پایدار واحدهای مسکونی باعث شد تا چند صباحی واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای تولید سیمان با عدم تولید محصول مواجه و بنا به گفته برخی فعالان بازار، سیمان کمیاب شد.

این کمیاب شدن سیمان باعث شد تا برخی از تولیدکنندگان و انبوه سازان با این عنوان که کمیاب شدن سیمان در بازار قیمت تمام شده مسکن را افزایش خواهد داد انتقاداتی نسبت به این واقعه و آینده بازار مسکن ارائه کنند.

هر چند وعده رئیس جمهور منتخب مبنی بر تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیز این نگرانی را ایجاد کرد که آیا با این حجم از ساخت و ساز سیمان تولیدی کفاف تولید مسکن را خواهد کرد؟

اگر چه طبق گفته برخی تولیدکنندگان سیمان، محصولی که در بورس کالا( هر پاکت سیمان) با ۲۵ هزار تومان عرضه می شد در بازار با ۶۰ هزار تومان هم به فروش رسید.

اما «محمدرضا سلیمیان» عضو انجمن صنفی سیمان کشور معتقد است که با تولید سالانه ۸۵ میلیون تن سیمان در کشور به هیچ وجه نگران آینده بازار نیستیم گفت: قطعا وضعیت تولید سیمان به گونه ای است که علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای دیگر نیز صادرات خواهد شد. پس بنابراین هیچ نگرانی از بابت تولید یک میلیون واحد مسکونی در کشور وجود ندارد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا سیمان تولیدی در کشور می تواند تقاضای داخلی را حتی با تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی بدهد؟ گفت: در تولید سیمان مشکل نداریم و آن وعده رئیس جمهور منتخب برای تولید یک میلیون واحد مسکونی به خوبی می تواند با ۸۵ میلیون تن ظرفیت تولید کنونی محقق شود.

سلیمیان در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت سیمان می تواند موجب بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن شود؟ اظهار داشت: سیمان سهم چندانی در بالا رفتن قیمت تمام شده نداردو اگر بخواهیم به جزئیات در این خصوص وارد شویم باید اذعان شود که به ازای هر یک متر مربع واحد مسکونی چهار کیسه سیمان مصرف می شود و اگر سیمان درب کارخانه ملاک باشد و توسط فروشندگان هر کیسه ۲۵ هزار تومان باشد، چهار کیسه سیمان مبلغی حدود ۱۰۰ هزار تومان خواهد شد.

عضو انجمن صنفی سیمان کشور ادامه داد: حال فرض کنیم هر کیسه سیمان ۵۰ هزار تومان باشد این چهار کیسه سیمان مبلغی در حدود ۲۰۰ هزار تومان خواهد شد. پس اگر قیمت تمام شده و هزینه ساخت یک واحد مسکونی بطور متوسط هر متر مربع ۶ تا ۷ میلیون تومان باشد ۱۰۰ هزار تومان و یا ۲۰۰ هزار تومان قیمت سیمان در هر متر مربع چه میزان سهم دارد؟

وی افزود: به هر حال شرایط کنونی به دلیل قطع برق، تولید سیمان و قیمت سیمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این ربطی به تولیدکننده ندارد چرا که تولید وقتی صورت می گیرد تولیدکننده هیچ وقت محصول را نگه نمی دارد و آن را دپو نمی کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000