دو سیگنال بازار به خریداران مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۰۲
سیگنال‌های به دست آمده از بازار معاملات مسکن در شرایط فعلی با استناد به دو پارامتر مهم و اثرگذار بر این بازار نشان می‌دهد هم‌اکنون زمان مناسبی برای خرید آپارتمان است.
پایگاه خبری بانک مسکن

بررسی‌های انجام شده از سوی خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا این موضوع را تایید می‌کند. پیش از این گروهی از واسطه‌های معاملات خرید وفروش مسکن این موضوع را مورد تاکید قرار داده و اعلام کرده بودند آن دسته از متقاضیانی که قصد خرید در بازار ملک دارند، می‌توانند از فرصت موجود برای اقدام به خرید آپارتمان استفاده کنند.

هم اکنون دو سیگنال و علامت مهم از بازار معاملات مسکن رصد می‌شود که این نشانه‌ها از فرارسیدن زمان مناسب برای خرید مسکن از سوی متقاضیان خبر می‌دهد. البته منظور از متقاضیان آن دسته از افرادی است که متقاضی مصرفی به شمار می‌روند و پس از ماه‌ها انتظار در بازار مسکن برای رسیدن به وضعیت ثبات نسبی در فهرست تقاضای مصرفی قرار دارند.

این در حالی است که هم‌اکنون زمان مناسبی برای سفته بازها وسرمایه گذاران در بازار ملک نیست. چرا که کارشناسان و فعالان بازار مسکن به هیچ وجه چشم انداز رشد محسوس قیمت‌ها در کوتاه مدت را منطقی و قریب‌الوقوع نمی دانند.

اولین سینگال به دست آمده از بازار مسکن که نشان می‌دهد بازار در وضعیت فعلی برای ورود متقاضیان مصرفی و اقدام به خرید آپارتمان بازاری نسبتا مناسب است به قرار گرفتن بازار مسکن در شرایط ثبات نسبی قیمت‌ها بعد از دو ماه پیاپی افت قیمت بر می‌گردد.

تحقیقات میدانی و اظهارات فعالان بازار معاملات مسکن نشان می‌دهد در شرایطی که تقاضا برای خرید مسکن در بازار به شدت افت کرده است اما عرضه فایل‌های فروش واحدهای مسکونی در بازار افزایش قابل توجهی داشته و روز به روز نیز فایل‌های بیشتری برای فروش به بازار ملک عرضه می‌شود. این در حالی است که دست کم طی سه سال گذشته یکی از مهمترین معضلات خریداران واحدهای مسکونی کمبود فایل مناسب در بازار بود. شواهد نشان می دهد این مشکل هم اکنون به طور نسبی برطرف شده و در حال برطرف شدن است.

افزایش عرضه فایل به بازار فروش نه تنها منجر به ایجاد فضای رقابتی و نرمش بیشتر فروشنده‌ها برای اعمال تخفیف در نرخ‌های پیشنهادی فروش مسکن می‌شود بلکه خریداران به راحتی می‌توانند فایل مورد نظر خود را از میان فایل‌های عرضه شده به بازار جست وجو کرده و بیابند.

دومین سیگنال مربوط به ایجاد ثبات در بازار بالادست معاملات خرید مسکن یعنی بازار معاملات اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن است. در تیرماه برای چندمین ماه پیاپی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در کف قیمتی قرار داشت.

در این ماه به طور متوسط میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات خرید مسکن حول و حوش ۶۰ هزار تومان بود که رقم مناسبی برای خرید و استفاده از آن به منظور دریافت تسهیلات خرید مسکن از سوی متقاضیان محسوب می‌شود. این تسهیلات به ویژه در شهرهای کوچک تسهیلاتی نسبتا کاربردی برای خانه دار شدن متقاضیان مصرفی به شمار می رود.

توصیه فعالان بازار معاملات مسکن به متقاضیان مصرفی آن است که هم اکنون زمان مناسبی برای خرید مسکن با استفاده از تسهیلات بانکی فراهم شده است و آن دسته از متقاضیانی که از توان مالی کافی برای خرید مسکن برخوردارند بهتر است هر چه سریعتر این تصمیم خود را در بازار ملک عملیاتی کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000