عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

کنترل بازار مسکن در گروی تعادل عرضه و تقاضا

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۰۶
عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اگر قصد داریم بازار مسکن کنترل شود باید در یک برنامه بلند مدت به سمت تولید مسکن پایدار و متعادل شدن عرضه و تقاضا حرکت کنیم گفت: موفقیت تعیین سقف اجاره بها در فصل جابجایی و نقل و انتقالات باید مورد بررسی دقیق تر قرار بگیرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن، تعادل عرضه و تقاضا سالهاست که برای بخش مسکن به یک آرزو تبدیل شده است و کارشناسان بر این باور هستند که برای رسیدن به تعادل میان عرضه و تقاضا چاره ای جز رفتن به سمت صنعتی سازی و دادن تسهیلات به بخش تولید نیست. تاکید مقامات بلند پایه کشور به خصوص رییس مجلس در روزهای اخیر که تاکید کرده است اگر صنعت مسکن را مردم سازی نکنیم در نطفه خفه می‌شود معتقد است که برای رهایی از سنتی سازی باید این روش صنعتی سازی را گسترش دهیم. توجه بانک مسکن به دادن تسهیلات و افزایش سقف تسهیلات تا ۴۵۰ میلیون تومان در سال جاری نشان داد که صنعتی سازی و استفاده از فناوری روز در صنعت ساختمان تا چه حد می تواند در رونق تولید و متعادل شدن عرضه و تقاضا مفید باشد.

علی‌اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که برای متعادل شدن قیمت مسکن و عرضه و تقاضا چه راهکارهایی می تواند مفید باشد؟ گفت: نه فقط بازار مسکن بلکه هر کالایی و هر محصولی نمی تواند با قیمت گذاری دستوری ساماندهی شود. بهترین مسیر برای ساماندهی بازار مسکن تولید و عرضه مسکن و متعادل شدن عرضه و تقاضا است. وی با اشاره به اینکه کاهش تولید مسکن در سال های گذشته نتیجه ای جزء بهم خوردن عرضه و تقاضا و رشد جهش گونه قیمت مسکن هر چند سال یک بار نداشته است اظهار داشت: کنترل بازار مسکن در گروی ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا است. به همین منظور مدتهاست که مجلس برای کوتاه کردن دست دلالان و جلوگیری از احتکار مسکن و عرضه واحدهای خالی به بازار، قانون مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد.

خانی در پاسخ به این پرسش که آمارهای متفاوتی از میزان شناسایی خانه های خالی از سکنه مطرح و منتشر می شود افزود: بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی از سکنه تاکنون شناسایی شده که مطمئنا عرضه آن به بازار می تواند تغییرات مثبتی ایجاد کند. نماینده مردم شاهرود در مجلس با اشاره به اینکه در کنار مالیات بر خانه های خالی از سکنه تصویب و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه تقاضای مسکن را واقعی می کند و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد تاکید کرد: با مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات را از خانه‌های خالی از سکنه اخذ می‌کنیم و موجب عرضه آنها به بازار خواهیم شد. اما در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه باید گفت که این طرح که در اغلب کشورها اجرا شده و موفقیت آمیز بوده است مانع از سوداگری و دلالی در خرید و فروش مسکن خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که اجرای دقیق قوانین مجلس از سوی دولت‌ها به خصوص در مورد بخش مسکن می تواند باعث رونق ساخت‌وساز و عرضه بموقع آنها در بازار و در نهایت موجب واقعی شدن قیمت مسکن شود اما سوالی که مطرح است این است که آیا تعیین سقف برای اجاره بها را مورد بررسی قرار خواهید داد؟ گفت: موفقیت تعیین سقف اجاره بها نیازمند بررسی است. خانی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت اجاره بها در سال‌ها اخیر، ستاد ملی مقابله با کرونا سال گذشته با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار، سقف افزایش اجاره بها را برای استان تهران ۲۵ درصد و برای سایر شهرها ۲۰ درصد تعیین کرد و امسال نیز مجدداً این پیشنهاد مصوب و اجرایی شده است، اما اینکه تعیین سقف اجاره بها تا چه حدی توانست جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد، نیاز به بررسی بیشتری دارد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000