هیبنا اثر افزایش عرضه اوراق در تعادل بخشی بازار مسکن را بررسی می کند

بهبود تامین مالی غیرتورمی در بودجه

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۵/۰۹
بررسی آمارهای گزارش بانک مرکزی از آخرین مرحله حراج اوراق بدهی نشان می دهد که میزان فروش اوراق به بیشترین میزان از ابتدای سال جاری رسیده است. موضوعی که در صورت تداوم، باعث بهبود تامین مالی غیرتورمی بودجه و تعادل بخشی به بازارهای دارایی مانند مسکن خواهد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی در جدیدترین گزارش آمارهای حراج اوراق بدهی را در هفته نهم منتشر کرد. این هفته بیشترین میزان اوراق دولتی به فروش رفت، که این موضوع می تواند به تعادل بخشی بازارهای دارایی مانند مسکن نیز کمک کند. اما سوال مشخص این است که تامین مالی از طریق اوراق چگونه به بازار دارایی کمک خواهد کرد؟ از نگاه کارشناسان، افزایش عرضه اوراق و فروش آن باعث می شود که دولت بتواند منابع بودجه ای خود را از طریق منابع غیرتورم زا تامین کند، روی دیگر این است که بانک مرکزی بخواهد از طریق تنخواه بودجه از بانک مرکزی استقراض کرده و پایه پولی افزایش یابد. در این صورت، رشد پایه پولی باعث افزایش عرضه پول پرقدرت شده، که در نهایت این موضوع باعث التهاب در بازارهای دارایی به خصوص در بازار مسکن می شود. اما اگر سیاستگذار بتواند با عرضه اوراق، منابع بودجه ای خود را از بخش خصوصی و بازار تامین مالی کند، در این صورت متغیرهای پولی نیز رشد معقولی خواهند داشت و این موضوع به مدیریت بازارهای دارایی نیز کمک خواهد کرد. «هیبنا» جزییات آخرین حراج اوراق برگزار شده را بررسی می کند، که نشان از بهبود وضعیت دارد.

در هفته گذشته، عرضه اوراق مالی اسلامی منتهی به مورخ ششم مرداد ماه 1400 برگزار شد، که طی آن ضمن برگزاری حراج و اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مبلغ 778.1 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید. وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تأمین مالی اقتصاد کشور با کمترین تبعات تورمی، در سال1400 نسبت به انتشار اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری 9 هفته عرضه اوراق بدهی اقدام کرده که تا این تاریخ ، 836.6 میلیارد تومان به صورت عرضه نقدی تأمین مالی انجام شده است. بنا بر این گزارش، در ادامه اقدامات دولت برای تأمین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور در سال جاری نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری 9 هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین مالی) از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام کرد. با احتساب این مبلغ تاکنون مجموعاً 6.83 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، حدود 81 درصد از طریق بازار پول و 19 درصد از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شده است. همچنین میزان تامین مالی از طریق اسناد خزانه نیز در هفته های اخیر افزایش یافته است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000