هیبنا وضعیت بازار معاملات املاک در شهر تهران را بررسی می کند:

افزایش تقاضای خرید برای املاک قدیمی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۱۱
فعالان بازار ملک در شهر تهران از افزایش تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی با عمر بنای بیش از پنج سال و با قیمت کمتر از میانگین شهر خبر می دهند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بررسی ها از وضعیت معاملاتی بازار مسکن از ابتدای سال جاری تاکنون نشان می دهد: هر دو طرف بازار یعنی تقاضا و عرضه از ابتدای سال تا پایان فصل بهار به دلایل مختلفی حاضر به حضور گسترده در بازار برای خرید و فروش ملک نبودند. طی ماه های ابتدایی سال جاری با وجود آنکه تورم ماهانه مسکن در دو ماه ابتدایی منفی بود و از رشد پی در پی قیمت مسکن خبری نبود اما به دلایلی همچون در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری از یک سو و تعیین تکلیف نشدن مذاکرات با طرف خارجی از سوی دیگر ترجیح دادند تا برای مدتی از بازار عقب نشینی کنند. از همین رو آمارهای رسمی و گفته های فعالان بازار حاکی از کاهش حضور متقاضیان و عرضه کنندگان و افت قابل توجه حجم معاملات منعقد شده در بازار مسکن بود. با این حال از اواخر فصل بهار و ابتدای فصل تابستان اندکی حضور متقاضیان برای خرید از یک سو و حضور گروهی از فروشندگان ملک از سوی دیگر بیشتر شد. طوریکه فعالان بازار مسکن در برخی مناطق شهر تهران خبر از بازگشت تعدادی از جست و جو کنندگان برای خرید ملک به بازار می دهند. در این میان به نظر می رسد این موضوع بیشتر در مورد وضعیت بازار معاملات مسکن در نیمه جنوبی شهر صادق باشد. آنها عنوان می کنند تعداد زیادی از متقاضیان از گروه مصرفی هستند که تا مدتی از بازار عقب نشینی کرده و اکنون با کندشدن روند رشد میانگین قیمت مسکن سعی دارند تقاضای خود را بالفعل کنند. در عین حال بخش زیادی از فروشندگان کنونی در بازار ملک افرادی هستند که تا چندماه گذشته به دلیل نامشخص بودن وضعیت بازار عقب نشینی کرده بودند اما اکنون باهدف تبدیل به احسن کردن ملک خود در بازار حاضر شده اند. نکته ای که فعالان بازار مسکن در مورد این گروه از متقاضیان حاضر در بازار عنوان می کنند در مورد سن بنای آپارتمان های انتخابی از سوی آنهاست. به گفته آنها بخش زیادی از متقاضیان فعال کنونی در بازار به جای انتخاب و خرید آپارتمان های نوساز ، واحدهای مسکونی با عمربنای بیش از پنج سال را انتخاب می کنند. فعالان بازار مسکن عنوان می کنند از آنجا که بخش زیادی از واحدهای مسکونی نوساز عرضه شده در بازار علاوه بر قیمت پیشنهادی بالاتر نسبت به سایر گروه های سنی آپارتمانی، نیاز به تجهیز یکسری از امکانات همچون کابینت، نصب تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و… از سوی خریدار دارند بنابراین متقاضیان ترجیح می دهند واحدهای مسکونی باعمر بنای بالاتر را انتخاب کنند تا به این ترتیب شکاف کمتری میان قیمت آپارتمان و بودجه خرید آنها وجود داشته باشد.

این شکل معامله از سوی خریداران طی هفته های اخیر، از طریق آمارها و گزارش های رسمی تحولات بازار مسکن قابل ردیابی است. تازه ترین گزارش رسمی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران طی یک ماه ابتدایی امسال نشان می دهد نزدیک به ۶۰ درصد از واحدهای معامله شده در بنگاه های املاک شهر تهران با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هرمتر مربع آپارتمان مسکونی شهر معامله شده اند. بنابر این گزارش میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران طی یک ماه تیر به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است. این گزارش حاکی از آن است که بیش ترین سهم معاملات ماه گذشته معادل ۱۷.۲ درصد به آپارتمان های مسکونی در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در هر مترمربع اختصاص داشته است. پس از آن واحدهای مسکونی با متوسط قیمت ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان با سهم حدود ۱۵ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته اند. در عین حال اگرچه همچنان گروه سنی آپارتمان نوساز تا پنج سال ساخت بیشترین سهم را در میان واحدهای معامله شده به خود اختصاص داده اند اما مطابق با بررسی طی تیرماه امسال حدود ۵.۱ واحد درصد از سهم معاملات ماهانه این گروه سنی املاک در مقایسه با تیرماه سال گذشته کاسته شده و در مقابل به سهم آپارتمان های با میانگین سنی ۶ تا ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۵ سال و همچنین ۱۶ تا ۲۰ سال افزوده شده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000