راه‌حل مجلسی برای مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۱۲
با توجه به شوک قیمتی مسکن طی سال های گذشته، برخی نمایندگان بر این باورند دولت جدید باید قوانین مغفول مانده را مورد توجه قرار دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، بازار مسکن در ادوار مختلف و در دوره های گذشته ریاست جمهوری در مقاطعی با شوک قیمتی مواجه شد به طوریکه بسیاری از متقاضیان مصرفی از این بازار خارج شدند.

اواسط دهه 80، اوایل دهه 90 و همچنین در نیمه دوم دهه جاری را می توان مهمترین دوران شوک قیمتی در بازار مسکن از آن ها یاد کرد.

اما وضعیت قیمتی بازار مسکن در دوره اخیر و طولانی شدن این مقطع، باعث شد تا این بازار مورد توجه قرار گیرد آنطور که حتی به عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی از سوی کاندیداها به آن اشاره می شد.

به موازات برنامه های دولت دوازدهم در این حوزه از جمله اجرای برنامه اقدام ملی مسکن که ساخت 400 هزار واحد مسکونی در قالب این برنامه پیش بینی شد، مجلس نیز طرحی تحت عنوان «طرح جهش تولید و تامین مسکن» را کلید زد و کلیات این طرح در مهرماه سال گذشته به تصویب رسید.

در قالب این برنامه مجلس، دولت مکلف شد تا سالانه نسبت به ساخت یک میلیون واحد مسکونی اقدام کند. در عین حال آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهور منتخب نیز یکی از برنامه های مهم خود در حوزه مسکن را ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی عنوان کرده است.

با این حال برخی نمایندگان مجلس معتقدند یکی از راه های برون رفت از وضعیت فعلی بازار مسکن، اجرای صحیح قوانین در این حوزه است. ضمن اینکه اجرای قوانین حوزه مالیات در بخش مسکن نیز از راهکارهای برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی این بازار عنوان می شود.

در همین حال، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یکی از الزامات قانونی برای مهار قیمت مسکن را اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه می داند.

وی همچنین با اشاره به تاثیرگذاری قانون مالیات بر خانه های خالی برای کنترل بازار مسکن و اجاره، معتقد است این قانون به تنهایی نمی تواند موثر واقع شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ، این قانون به تنهایی حلال مشکل مسکن نیست و تنها به عنوان یکی از مولفه‌های اثرگذار بر این بازار محسوب می‌شود، ادامه داد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی تاکنون جایگاه خود را پیدا نکرده و وزارت راه و شهرسازی دولت آینده با بهبود سامانه، اطلاع رسانی مناسب و پوشش قوی اطلاعات می‌تواند زمینه استفاده مناسب از اجرای این قانون را فراهم کند.

شاکری با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی در دولت آینده باید با اطمینان خاطر و به نحو مطلوبی قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا کند، افزود: قانون مالیات بر عایدی سرمایه بر معاملات مکرر زمین و مسکن نیز اعمال می‌ شود که با تصویب آن از بورس بازی و سفته بازی در بازار مسکن نیز جلوگیری می‌شود؛ اما تا زمان اجرایی شدن این قانون بصورت کامل، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های نظارتی باید از خرید و فروش به قصد سوداگری و افزایش قیمت مسکن توسط دلالان و واسطه‌ها جلوگیری کنند.

وی همچنین با انتقاد از عدم اجرای قوانین حوزه مسکن گفت: متاسفانه قوانین مهمی نظیر، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، مالیات برخانه های خالی و تولید سالانه 450 هزار واحد مسکونی در حوزه مسکن مغفول مانده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000