دولت بر راهکارهایی کاهش قیمت مسکن متمرکز شود

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۱۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر دولت سیزدهم به راهکار‌های جدید در حوزه ساماندهی بازار مسکن توجه کند قطعا شاهد کاهش قیمت در این بازار خواهیم بود، تاکید کرد: امروزه بازار مسکن دچار یک حباب کاذبی شده که باید این حباب هرچه سریع‌تر و با تدبیر ترکانده شود تا مردم و جوانان به خانه دار شدن امیدوار شوند.
پایگاه خبری بانک مسکن

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، درپاسخ به این سوال که دولت آینده باید چه اقدامی انجام دهد که شاهد افزایش قیمت مسکن نباشیم، اظهار کرد: در چندین حوزه درباره این مسئله می‌شود کار کرد یک بحث این است که تشویق کنیم که انبوه سازان به کمک دولت بیایند و همچنین دریافت مصالح ساختمانی را برای این شرکت‌ها تسهیل کنیم تا به تولید مسکن رغبت کنند.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که مجلس از بدو تشکیل خود اقداماتی انجام داد مثلا قانونی مصوب کرد که باید از خانه های احتکار شده مالیات دریافت شود که این مورد هم کمک می‌کند تا قیمت مسکن نزولی شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مورد بعدی که دولت سیزدهم باید در دستورکار خود قرار بدهد این است که تولید مسکن را صنعتی کند، گفت: در شهر‌های بزرگ افرادی در حال ساخت مسکن هستند که بخش بزرگی از جامعه توانایی خرید این خانه‌ها را ندارند و معمولا افرادی این خانه‌ها را خریداری می‌کنند که یا سرمایه‌ای داشتند و یا خانه قبلی خودشان را به فروش رسانده اند و با پول آن این مسکن‌ها را خریداری می‌کنند. مرحبا افزود: لذا با توجه به این موضوع دولت باید به سمت تولید صنعتی خانه‌ها برود اما نه با تجربه مسکن مهر ، زیرا این خانه‌هایی که برای مسکن مهر ساخته شد اصلا قابل سکونت نیستند، چون دارای کیفیت مناسب نیستند. وی افزود: قدم بعدی که دولت جدید می‌تواند در آن مسیر حرکت کند این است که بتواند تامین مالی این ساخت و ساز‌ها را انجام بدهند یعنی با وام خرید خانه ۱۰۰ میلیون تومانی یا ۲۰۰ میلیون تومانی هیچ کسی نمی‌تواند اتاقی اجاره کند چه برسد خانه‌ای خریداری کند از این رو نظام بانکی باید به سمتی برود که بتواند مبالغی در قالب عقود مناسب بخش بزرگتری از بهای یک خانه را پرداخت کند که هم بانک متضرر نشود و هم دریافت کننده تسهیلات بتواند خانه‌ای خریداری کند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر دولت سیزدهم این راهکار‌ها را انجام دهد قطعا شاهد کاهش قیمت مسکن در کشور خواهیم بود، تاکید کرد: امروزه بازار مسکن دچار یک حباب کاذبی شده است که باید این حباب هرچه سریع‌تر و با تدبیر ترکانده شود تا مردم و جوانان به خانه دار شدن امیدوار شوند. مرحبا با اشاره به مردمی کردن ساخت مسکن، گفت: مردمی سازی مسکن خوب است، اما به نظر بنده در کشور ما دولت اگر بخواهد پای خود را کنار بکشد بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند از پس این ساخت و ساز بربیاید از این رو اگر قرار است دولت پای خود را کنار بکشد باید مرحله به مرحله و با تقویت بخش خصوصی شراکت خود را کم رنگ‌تر کند. وی بیان کرد: در آخر بعد از انجام مراحل فوق دولت باید نظارت خود را هم در ساخت مسکن و هم در توزیع عادلانه و با قیمت پایین مسکن تقویت کند، زیرا اگر راهکار‌ها عملیاتی شود، اما نظارتی نباشد تمام این اقدامات بی ثمر خواهد شد پس نظارت رکن اصلی در مسئله مسکن است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000