هیبنا گزارش می دهد

علائم ثبات در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۱۹
دو علامت مهم از ثبات در بازار معاملات مسکن، سناریوی کاهش قیمت مسکن در ماه های پیش رو را تقویت کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، در شرایطی که علائمی مبنی بر بروز ثبات در بازار معاملات مسکن از متن بازار و در جریان انجام تحقیقات میدانی رصد می شود، شرایط در بازار بالادست معاملات مسکن نیز حاکی از ثبات در این بازار است.

شرایط در بازار معاملات اوراق تسهیلات مسکن که به عنوان بازار بالادست معاملات واحدهای مسکونی شناخته می شود نشان دهنده بروز ثبات در این بازار است. از آنجا که این بازار، به عنوان بازار بالادست معاملات مسکن شناخته می شود و تحولات آن به طور مستقیم با تحولات بازار معاملات مسکن در ارتباط است ثبات در این بازار به منزله ثبات بازار معاملات مسکن تلقی می شود.

میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات خرید مسکن که در روزهای پیاپی طی بیش از یک ماه گذشته در کانال 60 هزار تومان ثابت مانده بود هم اکنون نیز بدون تغییر در این کانال باقی مانده است. میانگین 60 هزار تومانی قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات مسکن نشان دهنده قرار گرفتن بازار بالادست معاملات مسکن در کف قیمتی است.

این موضوع دو پیام مهم را به بازار مسکن مخابره می کند. اولین پیام مربوط به ثبات قیمتی و کاسته شدن از التهابات مربوط به جهش های پی در پی قیمت مسکن است. در سه سال گذشته تحت تاثیر جهش قیمت مسکن و همچنین التهاب در سایر بازارها به خصوص بازار سرمایه میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز با افت و خیزهای قابل توجه مواجه شد و حتی در روزهایی از سال 98 تا مرز 100 هزار تومان به ازای هر فقره نیز رسید.

در همان زمان بازار معاملات مسکن یکی از بالاترین تورم های تاریخی خود را تجربه می کرد. اما با قرار گرفتن بازار معاملات مسکن در فاز پساجهش و کاهش التهاب قیمتی در بازارهای اقتصادی، بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز با کاهش قیمت مواجه شد و نرخ اوراق به کانال های کمتر سقوط کرد.

پیام دوم شرایط فعلی در بازار معاملات اوراق مسکن مربوط به ثبات قیمت اوراق در روزهای پی در پی در کانال 60 هزار تومان است. در حالیکه طی یکماه گذشته در تمام روزها میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات خرید مسکن در ابتدای کانال 60 هزار تومان قرار داشته است هم اکنون نیز این ثبات در بازار اوراق برقرار است. روز گذشته میانگین قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن (به ازای هر فقره اوراق تسهیلات 500 هزار تومانی) حدود 61 هزار تومان بود. عدم تغییر قیمت اوراق بعد از افت و خیز شدید قیمت اوراق در سه سال گذشته، یک علامت مهم مبنی بر قرار گرفتن بازار بالادست معاملات مسکن در شرایط ثبات قیمتی، به بازار مخابره می کند.

تحقیقات میدانی از وضعیت بازار معاملات مسکن در روزهای اخیر نیز نشان دهنده ثبات قیمت ها در این بازار و عدم تغییر محسوس در نرخ های فروش واحدهای مسکونی است. فعالان بازار مسکن می گویند ریز نوسان های قیمت مسکن که در آمارهای رسمی منعکس می شود بیشتر مربوط به مشخصات واحدهایی است که در هر ماه مورد معامله قرار می گیرد؛ در بازار خرید وفروش واحدهای مسکونی با مشخصات مشابه اما تغییر قیمت به خصوصی صورت نگرفته است و با قرار گرفتن بازار در فاز پسا جهش می توان اعلام کرد که ثبات قیمتی هم اکنون در این بازار محسوس است.

کارشناسان معتقدند: ثبات فعلی در بازار معاملات مسکن و بازار بالادست را می توان به مقدمه ای برای کاهش قیمت مسکن در ماه های پیش رو، به شرط فراهم بودن سایر شروط لازم برای این موضوع، تعبیر کرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000