سخنگوی اجرای قانون چک تشریح کرد

شاهد آماری کاهش چک های برگشتی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۵/۲۳
سخنگوی اجرای قانون جدید چک تاکید کرد که نرخ برگشت چک های جدید۴.۶ درصد است، که این رقم برای چک های قدیمی ۹ درصد گزارش شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، سخنگوی اجرای قانون جدید چک گفت: از ابتدای سال تا پایان تیر؛ حدود ۹ درصد چک‌های قدیمی برگشت خورده‌اند در حالی که در خصوص چک‌های جدید این عدد 4.6 درصد بوده است و این مو ضوع نشان می‌دهد میزان برگشت چک‌های جدید تقریباً نصف چک‌های قدیمی است. آمنه نادعلی زاده افزود: اجرای قانون جدید چک موفق بوده به نحوی که در لحظه تخصیص دسته چک افراد اعتبارسنجی می‌شوند و در هنگام صدور چک نیز اگر کسی چک برگشتی داشته باشد نمی‌تواند چک صیادی صادر کند. به گفته او، از ابتدای سال تاکنون ۶۰ میلیون چک بنفش رنگ جدید در کشور توزیع شده که ۱۶ درصد آن‌ها معادل ۱۰ میلیون فقره چک در سامانه صیاد در لحظه مبادله ثبت شده است.

نادعلی افزود: مردم با قانون جدید چک آشنا شده‌اند و زمانی که چک را دریافت می‌کنند ثبت آن را در سامانه صیاد انجام می‌دهند.

سخنگوی اجرای قانون جدید چک اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد ۸۰ درصد چک‌هایی که در سامانه ثبت صیاد ثبت می‌شود از سوی ذینفعان نیز در سامانه صیاد تأیید می‌شود.

او در ادامه تاکید کرد :از ابتدای سال جاری قانون جدید چک اجرایی شده است و دارندگان چک‌های جدید ملزم هستند، اطلاعات مربوط به چک را در سامانه صیاد ثبت کنند و چک را تحویل گیرنده بدهند. گیرنده چک نیز ضروری است نسبت به تأیید چک اقدام کند تا بتواند وجه چک را دریافت کند.

به گفته نادعلی زاده، با سرویس جدیدی که برای گیرندگان در نظر گرفته شده است، افراد می‌توانند با مراجعه به وب سایت بانک مرکزی استعلام لازم را انجام دهند و پس از حصول اطمینان از ثبت شدن چک نسبت به دریافت آن اقدام کنند.دریافت کننده چک می‌تواند در زمان مبادله چک و دریافت آن با استفاده از این خدمت و وارد کردن مبلغ و تاریخ چک و کد ملی و شناسه صیادی برای استعلام چک اقدام و اطمینان حاصل کند که که این چک به نفع گیرنده ثبت شده است. گیرنده چک بعد از اطمینان خاطر از ثبت چک می‌تواند تایید چک را بعدا در سامانه صیاد انجام دهد. این مقام مسوول در بانک مرکزی تاکید کرد: این خدمت بیشتر مورد استفاده شرکت‌های پخش و بازاریاب‌ها و افرادی است که در طی روز تعداد زیادی چک را دریافت می‌کنند. این سرویس در واقع استعلام فوری و سریع است که در لحظه مبادله چک انجام می‌شود و برای اطمینان از این است که صادرکننده ثبت چک را انجام داده است. برای استفاده از این خدمت افراد باید به وب سایت بانک مرکزی مراجعه کنند و در بخش قانون جدید چک و قسمت استعلام چک با وارد کردن اقلام اطلاعاتی استعلام را دریافت کنند.

به گزارش هیبنا، قانون اصلاح صدور چک با هدف اعتبار بخشی به چک و به حداقل رساندن صدور چک بلامحل در سال ۱۳۹۷ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که از ابتدای سال 1400 در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت. در این قانون نحوه صدور، دریافت و انتقال چک تغییراتی داشته و افرادی که مبادلات خود را با چک انجام می‌دهند تکالیفی برعهده دارند. صادرکننده چک می‌بایست مندرجات چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذینفع را علاوه بر اینکه در برگ چک درج می‌کند در سامانه صیاد نیز ثبت کند. همچنین ذینفع چک نیز هنگام دریافت برگ چک باید مندرجات آن را در سامانه صیاد، استعلام و با مندرجات برگ چک تطبیق دهد. اشخاصی که قصد انتقال چک را دارند نیز دیگر نیازی به پشت نویسی چک ندارند و باید اطلاعات هویتی ذینفع جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000