ادامه رکود در بازار ساخت و ساز

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۲۷
جدیدترین آمار منتشر شده از وضعیت فعالیت های ساختمانی نشان دهنده افزایش عمق رکود در بازار ساخت وساز است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، فعالان ساختمانی در تازه ترین گزارش مربوط به تحولات بازار ساخت وساز از افزایش رکود در این بازار خبر دادند. اتاق تعاون ایران در جدیدترین گزارش خود از وضعیت بازار ساخت وساز اقدام به انتشار نتایج نظرسنجی از فعالان ساختمانی درباره وضعیت حال حاضر و انتظار سازنده ها از آینده کوتاه مدت فعالیتهای ساختمانی کرد.

در گزارش مربوط به اطلاعات مدیران خرید ساختمانی یا همان سازنده ها که مطابق با روال معمول هر ماه در خصوص تحولات بازار ساخت وساز در تیرماه ، به تازگی از سوی اتاق تعاون ایران منتشر شده است، سازنده ها تحولات مربوط به مهمترین آیتم های ساختمانی در تیرماه 1400 را شرح داده اند. در عین حال انتظارات خود را از تحولات پیش روی بازار ساخت وساز مسکن در ماه جاری – مرداد ماه اعلام کرده اند.

نتایج این گزارش که برگرفته از واقعیت های بازار ساخت وساز بر پایه اظهارات فعالان و سازندگان بازار مسکن است نشان دهنده افزایش عمق رکود در این بخش از بازار است. بر این اساس، عدد شامخ کل ساختمان در تیر ماه 1400 ، به 87.54 رسید که این میزان در مقایسه با ماه قبل (55.60 )کاهش قابل توجهی داشت که نشان دهنده کاهش میزان فعالیتهای کسب و کار در بازار ساخت وساز در تیرماه ماه نسبت به خرداد است. این موضوع نشان دهنده افزایش عمق رکود در بازار ساخت و ساز است.

جزییات ارائه شده در این گزارش همچنین نشان دهنده روند کاهشی و رکودی در سایر مولفه های اصلی بخش ساخت و ساز مسکن است. اطلاعات منتشر شده نشان دهنده کاهش میزان فعالیت سازنده ها در بازار ساخت و ساز، کاهش حجم شروع پروژه های ساختمانی و همچنین کاهش میزان خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی است.

فعالان ساختمانی در این گزارش اعلام کرده اند میزان فعالیت های آن ها در شاخص های مهمی شامل"میزان سفارشات جدید" ،"سرعت انجام سفارشات"،"موجودی مواد اولیه خریداری شده" و "میزان بکارگیری نیروی انسانی" نیز نسبت به ماه قبل کاهش مشابهی را تجربه کرده است. این شاخص ها در ارتباط با یکدیگر نشان دهنده کاهش فعالیت سازنده ها در بازار ساخت و ساز و افزایش عمق رکود ساختمانی است که در نهایت خود را در شکل کاهش عرضه مسکن نشان می دهد.

فعالان ساختمان همچنین ازاحتمال زیاد برای کاهش فعالیت های ساختمانی در آینده کوتاه مدت – یک ماه پیش رو- خبر دادند. بر این اساس، در این گزارش شاخص "انتظارات تولید در ماه آینده" با رقم (65.53 )نسبت به ماه قبل (11.60 )نیز کاهش یافت که انتظار کاهش فعالیتهای ساختمانی در مردادماه نسبت به تیر را نشان می دهد. این موضوع نشان می دهد نه تنها در تیرماه حجم فعالیت های ساختمانی و سایر شاخص های مرتبط با آن کاهش یافته است بلکه سازنده ها انتظار دارند این روند نزولی در مرداد ماه نیز ادامه یابد و حتی تشدید شود.

کارشناسان معتقدند یکی از اصلی ترین شروط رونق پایدار در بازار ساخت وساز مسکن، ایجاد رونق در بازار معاملات مسکن از طریق افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی است. هم اکنون خروج اجباری متقاضیان مصرفی و به خصوص خانه اولی ها از بازار مسکن به دلیل ضعف قدرت خرید یکی از مهمترین موانع بروز رونق در بازار ساخت وساز و ایجاد انگیزه در سازنده ها برای شروع پروژه های جدید ساختمانی است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000