تغییر رفتار برخی سازنده ها در بازار معاملات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۲۷
فعالان بازار مسکن از تغییر رفتار گروهی از سازنده ها نسبت به عرضه واحدهای مسکونی تکمیل شده به بازار خبر می دهند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، فعالان بازار مسکن در بررسی روند چند هفته اخیر بازار معاملات املاک مسکونی در مناطق مختلف شهر تهران به ویژه مناطق مصرفی عنوان می کنند: حضور گروهی از فروشندگان در این بازار نسبت به اوایل تابستان کمرنگ شده است. به گفته آنها این گروه از فروشندگان اغلب سازندگانی هستند که تصمیم جدیدی برای آغاز پروژه های جدید ساختمانی ندارند. درواقع این گروه از سازندگان و فعالان سمت عرضه بازار مسکن، اگرچه پروژه ساختمانی خود را تکمیل و به مرحله نهایی رسانده اند اما در هنگام مراجعه متقاضیان برای خرید عنوان می کنند فعلا تصمیمی برای فروش ندارند.

فعالان‌بازار مسکن معتقدند این گروه از سازندگان عموما به دلایل مختلف فعلا برای شروع پروژه ساختمانی جدید دید نگه داشته اند.

در این میان فعالان بازار مسکن به یک نکته مهم نیز توجه می کنند. آنها اظهار می کنند بخش عمده ای از فایل های نوساز عرضه شده از سوی گروهی از سازندگان نیز به واحدهای مسکونی بزرگ متراژ مربوط می شود که عموما در سبد بودجه ای بخش زیادی از خریداران مسکن قرار نمی گیرد.

اما در خصوص چرایی تغییر رفتار برخی از سازندگان نسبت به عرضه مسکن در بازار دلایل مختلفی وجود دارد. مسعود سعادتمند کارشناس بازار مسکن، افزایش هزینه های ساخت و ساز را یکی از مهم ترین دلایل تردید برخی از سازندگان به آغاز پروژه های جدید عنوان می کند.

او می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت برخی مصالح ساختمانی و همچنین قیمت زمین به عنوان مهم ترین و اصلی ترین نهاده ساختمانی با افزایش روبه رو بوده است این موضوع به ویژه برای سازندگانی که امکانات محدودتری در تامین مالی پروژه های ساختمانی دارند موجب شده تا فعلا تصمیم جدیدی برای شروع پروژه ساختمانی نداشته باشند.

وی ادامه می دهد: این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که سازنده ها عنوان می کنند افزایش قیمت مصالح ساختمانی و افزایش هزینه های صدور پروانه ساختمانی و به تبع آنها افزایش هزینه های کلی ساخت و ساز به نوعی در قیمت فروش تاثیرگذار است و این در حالی است که هم اکنون نیز میانگین قیمت فروش آپارتمان در شهر تهران برای گروه زیادی از متقاضیان مصرفی بسیار بالا است.

به گفته وی آمارهای رسمی از آخرین تحولات قیمتی بازار مسکن نشان می دهد میانگین قیمت مسکن در شهر تهران به ازای هر مترمربع به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است هرچند که از ابتدای سال جاری روند رشد قیمت در این بازار کند و حتی در برخی ماه ها متوقف شده است.

او می گوید: در چنین وضعیتی برخی سازنده ها باتوجه به این موضوع که ممکن است افزایش مجدد قیمت فروش واحدهای مسکونی تحت تاثیر افزایش هزینه های ساخت و ساز، فروش واحدهای جدید تکمیل شده را دشوارتر سازد سعی می کنند فعلا تا تغییر شرایط بازار از فروش واحدهای تکمیل شده فعلی خودداری کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000