بانک مسکن در خط مقدم تامین مالی بخش ساختمان

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۳۰
یک نماینده مجلس پیش بینی کرد با رفع تنگناها و موانع در راه اعطای تسهیلات ساخت و تولید مسکن، این بازار به رونق پایدار برسد.
پایگاه خبری بانک مسکن

اقبال شاکری رئیس فراکسیون جهاد سازندگی و پیشرفت مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانک مسکن، هیبنا گفت: « بانک‌ها با توجه به بند 10 تبصره 18 بودجه 1400 مکلف هستند که 20درصد از کل تسهیلات پرداختی را برای ساخت یک میلیون و 200هزار واحد مسکونی اختصاص بدهند.»

وی افزود: این تکلیف در قالب طرح جهش تولید مسکن به ماموریت دایمی (سالانه) بانک تبدیل شده است و سقف تسهیلات هر سال متناسب با نرخ تورم عمومی و رشد قیمت ها در بازار مسکن، تغییر پیدا می کند.

وی ادامه داد، هر چند سهم مسکن از کل تسهیلات شبکه بانکی، 20 درصد تعیین شده اما انتظار این است که بانک‌ها خودشان این سهم را افزایش داده تا تیراژ ساخت و تولید مسکن افزایش پیدا کند. با این حال سهم تهران از سایر شهرها در این موضوع بیشتر است.

نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:«همه بانک‌ها به‌جز تعداد محدودی از بانک ها که مستثنی شدند، موظف هستند تا در زمینۀ تخصصی خودشان فعالیت کنند. در این بین بانک مسکن هم به‌عنوان یک بانک تخصصی عملکرد مناسبی در حوزه تامین مالی مسکن دارد و پیش‌بینی می‌شود با حمایت‌های دولت به‌عنوان خط مقدم بانک‌های کشور در حوزه تامین مالی ساخت‌وساز باشد》.

شاکری تصریح کرد، جایگاه بانک مسکن باید با فراهم کردن ابزارهای مناسب برای این بانک ارتقا پیدا کند و دامنه پرداخت تسهیلات گسترش یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه گفت و گو با هیبنا افزود: بازار مسکن در حال حاضر با مشکل خانه های خالی از سکنه روبرو است و این احتکار مسکن باید پایان پیدا کند. این کار از طریق قانون مالیات بر خانه های خالی شروع شده است. صرف اعلام این قانون شاهد تأثیر روانی بر رفتار محتکران مسکن بودیم و حتی در حد چند درصد تخفیف در قیمت فروش مسکن ایجاد شد. البته این مالیات هنوز به صورت کامل اجرایی نشده و نواقصی دارد.

وی افزود: برای اعمال این مالیات در سراسر کشور، لازم است که وزارت راه و شهرسازی درزمینۀ اجرای آن تلاش بیشتری صورت دهد. حتی دستگاه های خدمات رسان نیز باید اطلاعات مصرف آب و برق و گاز و تلفن واحدهای مسکونی را به وزارت راه و شهرسازی ارایه دهند تا خالی بودن این نوع واحدها محرز شود.

شاکری به شرط تعادل بازار مسکن در حوزه عرضه و تقاضا اشاره کرد و گفت، با اجرای طرح جهش تولید مسکن به میزان سالیانه ساخت یک میلیون واحد مسکونی و ایجاد مسیرهای جدید در تسریع ساخت‌وساز می‌توان پیش بینی کرد طی پنج تا شش سال آینده موفق به حل مشکل مسکن خواهیم شد.


موضوع مرتبط


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000