موانع خروج از رکود مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۳۰
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان بزرگترین مانع تولید، عرضه و ساخت مسکن که خود مانعی برای صاحب خانه شدن اقشار جامعه شده است را معرفی کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمدحسن اصفری در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنااعلام کرد: در حال حاضر رشد شدید قیمت مصالح ساختمانی در کنار جهش قیمت زمین از یک سو و کاهش توان اقتصادی خانوارهای فاقد مسکن برای خرید خانه از سوی دیگر مانعی برای رونق بخش مسکن و ساختمان شده است و رکود فعلی ناشی از این دو مانع است.

اصفری در عین حال افزود: طرح اقدام ملی تولید مسکن که در قالب آن، زمین با اجاره بلند‌مدت برای ساخت انبوه مسکن از طرف دولت در اختیار سازنده ها قرار داده می شود، می تواند تا حدودی تورم زمین را تحت کنترل قرار دهد اما برای کنترل اثر تورمی مصالح ساختمانی نیز باید سیاست یارانه ای و حمایتی در بازار ساخت وساز مسکن به اجرا در بیاید تا انبوه سازان و تولیدکنندگان به شکل مستقیم از این یارانه ها منتفع شوند.

این نماینده مجلس خطاب به شبکه بانکی نیز درخواست کرد، اولویت پرداخت تسهیلات بانکی در سه محور تامین مسکن ارزان، تسهیل ازدواج جوانان و رشد میزان اشتغال در کشور متمرکز شود. او با اشاره به طرح جهش تولید مسکن گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح و تبدیل آن به قانون، بانک ها موظف می شوند، 20 درصد از کل تسهیلات پرداختی را به بخش مسکن و ساختمان اختصاص دهند. این تخصیص می تواند باعث برون رفت مسکن از رکود عظیم شود.

اصفری در ادامه گفت‌وگو با هیبنا تصریح کرد: نیاز بازار مسکن به ساخت سالانه 900 هزار واحد مسکونی برای تعادل بخشی عرضه و تقاضا و کنترل قیمت ها است. هرچقدر میزان ساخت مسکن پایینتر از این سطح باشد، اثر آن به شکل کمبود عرضه و در نتیجه رشد قیمت مسکن بروز پیدا می کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000