هیبنا بررسی می کند

توجه به بانک های توسعه ای در دولت جدید

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۵/۳۱
دولت جدید سعی دارد که در دوره جدید اهداف بلندمدت و ساختاری را به خصوص در بخش مسکن در دستور کار قرار دهد، برای این منظور توجه به بانک های توسعه ای یکی از اولویت های اصلی است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، دولت سیزدهم یکی از اولویت های خود را ایجاد و حمایت از طرح های زیرساختی عنوان کرده است. در این راه یکی از مهمترین اولویت ها، حمایت از بانک های توسعه ای است. بانک مسکن، یکی از بانک های بزرگ کشور بوده که به عنوان بانک توسعه ای در سال های اخیر مطرح شده است.
متاسفانه بانک‌های کشور به علت مشکلات اقتصادی و کمبود نقدینگی بیشتر به دنبال انجام فعالیت‌هایی هستند که سود بالایی در آن کسب کنند. قطعاً بانک تجاری باید دنبال سود و زیان باشد. چرا که تراز منفی برای بانک تجاری مساله‌ساز است. یک بانک تجاری تنها به این امر فکر می‌کند که چگونه سپرده‌های بیشتر جذب کند و در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کند که سود بیشتری کسب کنند و برای این بانک مهم نیست پروژه‌ای را که اجرایی می‌کند در جهت توسعه کشور است یا خیر. اما هدف بانک توسعه‌ای اجرای پروژه‌هایی است که در مسیر توسعه اقتصادی تاثیرگذار باشد. برای بانک توسعه‌ای سود و زیان در حاشیه قرار دارد. حتی در بسیاری از موارد کسب سود مطرح نیست و تنها کمک می‌کند پروژه‌های بزرگ صنعتی به درستی در مسیر توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی کشور اجرایی شوند.

به همین خاطر است که کارشناسان تاکید دارند باید نقش بانک‌های توسعه‌ای پررنگ شود و کارکردهای این بانک به درستی تبیین شوند. اگر ما از بانک‌های توسعه‌ای کارآمد برخوردار باشیم به همان میزان در پیشرفت پروژه‌ها و توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور موفق عمل خواهیم کرد. متاسفانه در کشور ما جنبه‌های کمک دانش فنی و نظارت بانک‌های توسعه‌ای برای پروژه‌ها کمرنگ شده است و تنها این تصور وجود دارد که بانک توسعه‌ای فقط باید به تامین منابع بپردازد.

اما بانک توسعه‌ای ناظر بر پروژه‌ای است که منابع آن را تامین می‌کند. در واقع خود را درگیر پروژه می‌کند و مرحله به مرحله مانند یک کارشناس در تمام زمینه‌های فنی نظارت دارد‌، علاوه بر اینکه تامین مالی را هم بر عهده دارد. اما در کشور ما با توجه به اینکه عمدتاً بانک‌ها به دولت وابستگی دارند به بانک توسعه‌ای هم عمدتاً به چشم تامین منابع نگاه شده است.

در واقع به نوعی از منابع بانک توسعه‌ای به‌عنوان مزیت استفاده شده است در حالی که بانک توسعه‌ای مشارکت همه‌جانبه در پروژه هم از نظر مالی و هم از نظر فنی و نظارتی دارد..

بنابراین در دولت جدید یک فرصت مناسب برای حمایت از بانک های توسعه ای ایجاد شده است که می توان با بهره گیری از این فرصت، شرایط را برای تامین مالی به خصوص در بخش پروژه های زیر ساختی کشور فرآهم کرد. وجود بانک های توسعه ای در کشور می تواند به عنوان یک تامین کننده مالی و معتبر نقش ویژه ای در پیشبرد اهداف اقتصادی دولت جدید داشته باشد. در نتیجه شرایط را برای خروج از رکود در کشور فرآهم کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000