عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

موفقیت مصوبه تعیین سقف اجاره بها برای مستاجران در سال گذشته

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۳۱
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای مستاجران در سال گذشته موفق عمل کرد گفت: بهترین راه کنترل اجاره بها افزایش تولید و عرضه و تعادل میان عرضه و تقاضا است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، کاهش ارزش پول ملی، تورم و رشد قیمت نهاده های تولید به خصوص سیمان و فولاد اگر چه هنوز بر روی بازار مسکن اثر تورمی نداشته است اما این بازار با رکود شدید در معاملات که به گفته رییس اتحادیه املاک به کمترین میزان خود در سال های اخیر رسیده است این نوید را به مستاجران داد که متوقف شدن رشد قیمت مسکن می تواند بازار اجاره بها را نیز به دور از رشد قیمت ها مصون نگه دارد.

اگر چه نرخ اجاره بها تابعی از قیمت مسکن است اما این روزها بازار اجاره بها به دور از این رویدادها سعی دارد نرخ های خود را اصلاح و رشد قیمت را تجربه کند. فعالان بازار می گویند که هنوز میزان رشد اجاره بها به اندازه رشد قیمت مسکن نبوده است. پس جامعه هدفی که توان خرید خانه ندارد به سمت بازار اجاره رفته و سال‌های آینده نیز این سوق‌یافتگی ادامه پیدا می‌کند تا جایی که نرخ رشد اجاره با نرخ افزایش قیمت مسکن سر به سر می شود.

سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار هیبنا که قیمت نهاده های تولید مسکن به خصوص سیمان و فولاد افزایش یافته اند آیا مجلس و دولت سیزدهم توانایی کنترل اجاره بها را در این روزهای رکود خرید و فروش مسکن را خواهند داشت؟ گفت: طبق نظریه تمام کارشناسان افتصادی و فعالان و نمایندگان مجلس تنها راه کنترل بازار مسکن و قیمت ها رونق تولید است که خوشبختانه از زمان روی کار آمدن مجلس یازدهم و تاکید بر روی تولید مسکن می توان امیدوار بود که تعادل عرضه و تقاضا در سال های آینده محقق شود.

*تعادل عرضه و تقاضا تنها با رونق تولید مسکن میسر خواهد شد

وی با تاکید بر اینکه تعادل عرضه و تقاضا تنها با رونق تولید مسکن میسر خواهد شد گفت: طرح جهش تولید و تامین مسکن یکی از همین راهکارها است که می تواند با افزایش عرضه ابتدا به بازار مسکن و سپس به بازار اجاره کمک کند. اعضای کمیسیون عمران بر این نکته تاکید دارند که در طرح جهش تولید و تامین مسکن برای تامین هزینه های ساخت مسکن و تامین مصالح از ظرفیت بورس استفاده شود. پس می توانیم با اجرای این طرح هم به تولید مسکن کمک کنیم و هم اینکه اگر قیمت نهاده ها افزایش یافت با استفاده از ظرفیت بورس هر گونه رشد قیمت در بازار سیمان و فولاد را کنترل کرد.

*تعیین سقف اجاره بها در سال گذشته موفق بود اما امسال شرایط متفاوت شد

حسینی در پاسخ به این پرسش که امسال نیز ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوبه تعیین سقف اجاره بها را اجرا کرد آیا تحلیلی در خصوص اینکه در این دو سال این مصوبه موفق بوده است داشته اید؟ اظهار داشت: قبلا هم این موضوع را مطرح کرده ام اما باز هم تاکید می کنم که مصوبه تعیین سقف اجاره بها برای تهران با مجاز شدن حداکثر 25 درصد افزایش توانست در سال گذشته موفق عمل کند. اما امسال شرایط تا حدودی متفاوت شد و چون در روزهای پایانی دولت دوازدهم بود و شرایط کرونا هم برخی تعطیلی ها را تحمیل کرد مصوبه تعیین سقف برای اجاره بها به نظر نتوانست موفق باشد.

*کوچ مستاجران از شهرها به حاشیه شهرها

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نبود نظارت دستگاه‌های متولی در فصل نقل و انتقالات مستاجران و اجاره نشین ها را با مشکلات بسیار زیادی مواجه کرد ادامه داد: رشد بالای اجاره بها باعث شد تا برخی از مستاجران از شهرها به حاشیه شهرها رفته و در جستجوی خانه اجاره ای باشند. اما در کل باید اذعان کرد که سال گذشته این مصوبه به خوبی توانست اجاره بها را کنترل کند.

وی با تاکید بر اینکه به هر حال اینگونه مصوبات در حد یک مسکن زودگذر است و باید برای کم کردن مشکلات مستاجران راهکار بلند مدت و اصولی اندیشید تاکید کرد: کمیسیون عمران تاکید دارد که یکی از اولویت‌های اساسی وزیر آینده راه و شهرسازی کنترل و ساماندهی کوتاه مدت و بلند مدت بازار اجاره بها باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000