عضو هیات رییسه مجلس در گفت و گو با هیبنا:

خانه های خالی عامل جهش قیمت مسکن شد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۳۱
یک عضو هیات رییسه مجلس عامل جهش دو سال گذشته قیمت مسکن در پایتخت و دیگر شهرهای کشور را پدیده «خانه ­های خالی» معرفی کرد و گفت، کاهش شدید عرضه ملک فروشی در بازار معاملات املاک باعث افزایش تند قیمت مسکن در این سال­ ها شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده حوزه انتخابیه فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: مجلس همواره یکی از دغدغه­ های خود را خانه­ دار شدن اقشار ضعیف جامعه تعریف کرده است. این مهم از طریق رونق ساخت و ساز محقق می­ شود. ضمن آنکه رونق صنعت ساختمان دیگر بخش­ های اقتصادی و به خصوص صنایع و تولیدات بالادست صنعت ساختمان را نیز به حرکت درمی ­آورد.

وی افزود: همواره این موضوع در دوره‌های گذشته مورد توجه بوده و اکنون نیز تحت عنوان طرح جهش تولید مسکن مورد توجه مجلس است.

نماینده فلاورجان با بیان اینکه در سراسر کشور تعداد زیادی خانه خالی و آپارتمان بلااستفاده وجود دارد که باعث افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن شده است، گفت: مجلس با تصویب قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی در این زمینه نیز ورود کرده است. اما متاسفانه هنوز این قانون به صورت دقیق اجرایی نشده و برخی بر این باور بودند که با اجرای این نوع مالیات، شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود که البته فعلاً اینطور نشده است. یکی از دلایل عدم کاهش قیمت، عملیاتی نشدن کامل این قانون بوده و دلیل بعدی این است که فروشنده ­ها به میزان همین مالیات، بر قیمت فروش اضافه می­کنند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت و گو با هیبنا به طرح­های دولت برای عرضه انبوه مسکن اشاره کرد و گفت: در طرح مسکن مهر شاهد ساخت بیش از 2 میلیون واحد مسکونی بودیم اما به هرحال آن طرح اشکالاتی داشت که باید در طرح­ های بعدی رفع شود.

وی بیان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم طرح‌هایی مانند مسکن ملی یا مسکن اجتماعی را مطرح کردند. در این اواخر بحث بافت فرسوده هم مطرح شد که بسیار با اهمیت است و با توجه به تأکید رییس جمهور منتخب، در دولت جدید طرح‌های حوزه ساخت و ساز، با برنامه، همت و نظم بیشتری، پیگیری خواهد شد. درهمین راستا بانک مسکن نیز با توجه به روند پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده نقش مؤثری را در ساخت و ساز ایفا می ­کند.

لارگانی در ادامه به نوسازی بافت فرسوده که یکی از راهبردهای بانک مسکن است نیز اشاره کرد و گفت: وظیفه ذاتی و اصلی بانک مسکن کاملاً مشخص است و به عقیده بنده در دوره‌های گذشته و کنونی اگر نگوییم وظایف خود را صددرصد انجام داده اما با قاطعیت می ­توان گفت این بانک رضایت واقعی مردم را فراهم کرده است و عملکرد آن قابلِ‌قبول بوده است. بانک مسکن در ارتباط با اعطای تسهیلات و برای اجرای تکالیف قانونی خود برنامه‌های خوب و منسجمی دارد. اما آنچه در حال حاضر برای بانک مسکن دارای اهمیت ویژه از بابت افزایش توان تسهیلات­ دهی است، فراهم شدن زمینه برای افزایش سرمایه این بانک است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000