زمین­ های بلاتکلیف در دولت جدید وارد بازار مسکن می شود

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۵/۳۱
سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد در دولت جدید بواسطه برنامه­ های رییس جمهور منتخب برای بازار مسکن و همچنین طرح جهش تولید و عرضه مسکن، وضعیت زمین­ های بلاتکلیف روشن شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

این نماینده مجلس در گفت وگو با پایگاه خبرگزاری بانک مسکن-هیبنا، تصریح کرد: طرح جهش تولید مسکن به دنبال فزونی عرضه از تقاضا در این بازار است. مسیر تحقق این هدف مهم، تعیین تکلیف زمین ­های منجمدشده در شهرها است. بخش عمده ­ای از این زمین­ ها توسط دستگاه ­های مختلف،‌ بلاتکلیف مانده است. این طرح قرار است سرنوشت این زمین­ ها را با مالیات روشن کند و باعث عرضه آنها به بازار ساخت و ساز شود.

مقرر شده است که زمین های بلاتکلیف، از طریق سازمان ملی زمین و مسکن تفکیک شوند و یک بخش برای کارکنان دستگاه ­های مالک زمین در قالب تعاونی های مسکن و برای کارکنانی که فاقد مسکن هستند در نظر گرفته شود و بخش ­های دیگر این زمین ­ها نیز زیر بار ساخت و ساز برای واگذاری واحد مسکونی به خانه ­اولی­ ها قرار بگیرد.

میر تاج الدینی در ادامه گفت و گو با هیبنا، عملکرد بانک مسکن را بسیار خوب توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که با تامین منابع مورد نیاز این بانک، میزان تسهیلات مسکن قابل ارایه به مردم افزایش یابد چرا که با این مبالغ، امکان خرید یا ساخت مسکن بسیار سخت است.

وی در این باره گفت: یکی از مواردی که در تقویت توان تسهیلات­ دهی بانک مسکن و افزایش سقف تسهیلات آن موثر است، تقویت سرمایه این مجموعه است و حمایت های دولتی که در جهت تامین منابع صورت گیرد تا بتواند تسهیلات مورد نیاز را برای ساخت مسکن خصوصا برای زوجین جوان ارایه دهد.

این نماینده مجلس در مورد جهش قیمت مسکن در سال­ های اخیر نیز به بازی‌های مافیایی در حوزه مسکن اشاره کرد و توضیح داد: ما باید طرح جهش تولید مسکن را عملیاتی کنیم به صورتی که در جامعه محسوس و مشهود باشد مثل طرح مسکن مهر که تحولی را در خصوص مسکن ایجاد کرد. اگر از زمین های دولتی و بلااستفاده که در خیلی از مناطق وجود دارند، به نفع افزایش عرضه مسکن ارزان استفاده کنیم جلوی حرکات مافیای مسکن و آن سودا گرانی که می خواهند قیمت مسکن را بالا ببرند سلب می ­شود. در این صورت است که عرضه از تقاضا سبقت می­گیرد و شاهد کاهش قیمت­ها خواهیم بود.

میر تاج الدینی به بازار اجاره مسکن و شرایط سخت مستاجرها نیز اشاره کرد و گفت: در طرح جهش تولید و عرضه مسکن، تسهیلاتی برای ساخت انبوه مجتمع های اجاره نشینی تدارک دیده شده است که این هم با تسهیلات دولتی و زمین های رایگان از طرف دولت، برای انبوه سازان و شرکت های مسکن ساز در اختیارشان قرار می‌گیرد تا با ضوابط و مقررات این واحد ها با قیمت دولتی در اختیار افرادی که خانه ندارند خصوصا زوجین جوان به صورت اجاره پنج ساله در اختیارشان قرار خواهد گرفت.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000