عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران تشریح کرد

کمک شهرهای جدید به اجاره نشین های تهران/ کمبود فایل اجاره در املاکی ها

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۶/۰۱
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران با بیان اینکه وجود شهرهای جدید باعث شد تا برخی مستاجران که توانایی اجاره مسکن در شهر تهران را نداشتند به این شهرها کوچ کنند گفت: میزان عرضه جوابگوی فشار تقاضا نیست و اجاره بها افزایش پیدا می‌کند بنابراین تقویت بخش عرضه و رشد تولید مسکن می تواند به کمک مستاجران بیاید.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گسترش موج پنجم کرونا در کشور و تعطیلات مکرر باعث شده است تا رکود معاملات مسکن، بیشتر از پیش شود و اگر چه بازار اجاره، رونق تابستان سال گذشته را ندارد اما کمبود فایل های اجاره در املاکی های سطح شهر به نوعی تعادل تقاضا و عرضه را بیش از پیش به هم زده است. حال با آغاز ماه شهریور بر خلاف بازار خرید و فروش مسکن که بازاری ساکت و آرام دارد اجاره بها همچنان داغ است.

* چرا فایل اجاره مسکن کاهش یافته است؟

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران در پاسخ به این پرسش که چرا فایل اجاره مسکن این روزها در تهران تا این حد کاهش یافته است؟ آیا تحلیل مشخصی در این خصوص وجود دارد؟ گفت: به هر حال وقتی خرید سرمایه‌ای مسکن کمتر انجام می‌شود، طبیعتا تعداد واحدهایی که برای اجاره عرضه می‌شوند هم کاهش می یابد. البته این موضوع می تواند تنها یک دلیل کاهش فایل اجاره مسکن باشد.

* جامعه هدفی که توان خرید نداشت وارد بازار اجاره شد و عرضه کمتر از تقاضا شد

این کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه رونق تولید مسکن سالهاست که مطرح می شود اما متاسفانه تولید مسکن به دلایل مختلفی از تقاضا عقب مانده است و این خطرناک است اظهار داشت: رشد جهشی قیمت مسکن در دو یا سه سال گذشته جامعه هدفی که توان خرید خانه نداشت را به سمت بازار اجاره سوق داد ، بنابراین احتمال دارد در سال‌های آینده نیز این وضعیت ادامه پیدا کند تا جایی که نرخ رشد اجاره بها با نرخ افزایش قیمت مسکن برابر و یکسان شود.

محتشم با اشاره به اینکه به نظر می رسد دولت سیزدهم بتواند تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سال را محقق کند و این جای خوشحالی دارد تاکید کرد: اینکه گفته می شود افزایش قیمت مسکن و افزایش اجاره بها باعث شده مستاجران به شهرهای اطراف پایتخت و به خصوص شهرهای جدید نقل مکان کنند یکی از اثرات گرانی مسکن و اجاره بها است. به هر حال به نوعی می توان گفت که شهرهای جدید به خصوص شهرهای نزدیک به تهران به کمک مستاجران و بازار اجاره بهای پایتخت آمده اند.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته به طور متوسط نرخ رهن کامل واحدهای مسکونی یک پنجم تا یک ششم قیمت مسکن بود که این نرخ در حال حاضر به یک دهم رسیده است. بنابراین انتظار می‌رود طی ماهها و سالهای آینده این فاصله جبران شود و اگر هم جبران نشود قیمت‌های اجاره در همین سطح باقی می‌ماند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در پاسخ به این پرسش که اکثر کارشناسان بر این باور هستند که راهکار کنترل بازار اجاره بها افزایش تولید و عرضه است افزود: نه فقط بازار مسکن بلکه هر بازاری اگر با کمبود عرضه مواجه شود قیمت ها تحت تاثیر قرار می گیرند پس بازار مسکن و اجاره مثل دیگر سطوح اقتصادی اینطور عمل نمی‌کند که ما دستور بدهیم افزایش نیابد. رشد اجاره بها به دلیل کمبود عرضه و افزایش تورم رشد کرده است. وقتی قیمت مسکن جهش می کند دارندگان مسکن و مالکان و حتی سازندگان انتظار دارند فاصله بین قیمت مسکن با نرخ اجاره‌بها کمتر و برداشته شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری به دولت سیزدهم پیشنهاد می کنید؟ افزود: به اعتقاد بنده دولت ابتدا باید بتواند نرخ تورم را کنترل و به ۲۰ درصد کاهش دهد تا بتوان امیدوار بود که در آینده مقداری قیمت مسکن کنترل شود. تمام سطوح بازار مسکن نیز همانند سایر بازارها از اقتصاد کلان تاثیر می‌گیرند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000