دولت برای تولید مسکن باید تبصره تسهیلات قانون بودجه را عملیاتی کند

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۶/۱۰
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت می‌خواهد که موضوع مسکن را حل کند باید این تبصره درج شده در قانون بودجه را اجرایی کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار هیبنا، درباره صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر اولویت اول دولت در حل مشکل مسکن، اظهار کرد: به نظر بنده برای حل مشکل مسکن اولین و مهم‌ترین اقدام اجرای درست قانون جهش تولید مسکن و همچنین قانون بودجه ۱۴۰۰ است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود ۲۰ درصد از تسهیلات به مسکن تخصیص پیدا کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت می‌خواهد که موضوع مسکن را حل کند باید این تبصره درج شده در قانون بودجه را اجرایی کند، زیرا اگر چنین چیزی نشود معتقدم مسئله مسکن در کشور حل نخواهد شد.
شاکری تصریح کرد: بنابراین اولین و فوری‌ترین اقدام دولت سیزدهم مکلف کردن بانک‌ها برای تخصیص ۲۰ درصد از تسهیلات در سال ۱۴۰۰ به ساخت مسکن و نه به خرید مسکن باشد و وزیر راه و شهرسازی باید با همکاری وزیرامور اقتصادی ودارایی و همچنین بانک مرکزی طبق مفاد قانون بودجه عمل کند.
وی با بیان اینکه بانک‌هایی که از این موضوع استنکاف کنند دچار جریمه می‌شوند، بیان کرد: دولت جدید اگر توانست این قوانین موجود را به خوبی اجرایی کند به راحتی می‌توان دست به تولید مسکن بزند و هیچ نیازی به منابع دیگری نیست، اما اگر نتوانست این قوانین را اجرایی کند با مشکل روبه رو خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تورم موجود کشور، گفت: این اقدام به هیچ عنوان باعث تورم نخواهد شد، زیرا این تسهیلات به تولید مسکن می‌رود و همچنین باعث می‌شود ۳۰۰ شغل جدید برای افراد بیکار ایجاد شود.
شاکری افزود: در قانون پیش بینی شده است که وزارت راه و شهرسازی یک صندوقی را ایجاد کند به نام صندوق ملی مسکن که منابع این صندوق همان منابعی است که قانون، بانک‌ها را مکلف کرده است ۲۰ درصد از تسهیلات خودشان را به تولید مسکن اختصاص دهند است.
وی بیان کرد: زمانی که تسهیلات دولت و بانک‌ها باهم ادغام شود سود تسهیلات مسکن برای دریافت کنندگان این تسهیلات کم می‌شود که به نوعی یک یارانه‌ای به ساخت مسکن از سمت دولت تخصیص پیدا می‌کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سود تسهیلات مسکن بین ۹ تا ۱۳ درصد خواهد بود، گفت: برخی‌ها بیان می‌کنند که ساختن سالی یک میلیون مسکن در کشور رویایی است، اما به نظر بنده که تنها رویایی نیست بلکه باید سالی دو و نیم میلیون مسکن در کشور ساخته شود.
شاکری افزود: بانک مرکزی اعلام کرده است که در سال ۹۹ تا ماه بهمن هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه کرده است و تا پایان سال می‌شود هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان که این عدد باید ضربدر ۲۶ درصد شود، زیرا هرسال این عدد افزایش می‌یابد که می‌شود دو هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان که اگر ۲۰ درصد از این رقم کم شود عدد بدست آمده ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و برای ساخت مسکن حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز است پس برای تولید مسکن منابع در کشور موجود است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000