هیبنا گزارش می‌دهد

نسخه بازار برای نجات از رکود مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۶/۰۹
فعالان بازار معاملات مسکن نسخه خروج از رکود معاملات ملک ودسترسی خانه اولی‌ها به واحدهای مسکونی مورد نیاز را در شرایط فعلی تشریح کردند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در حالی در میانه تابستان از مرز ۳۰ میلیون تومان عبور کرد که در این ماه میانگین قیمت مسکن پایتخت در مقایسه با ماه قبل ۳ درصد رشد کرد.

در این میان فعالان بازارمسکن پایتخت از افزایش عمق رکود در بازار معاملات واحدهای مسکونی و دورتر شدن امکان دسترسی به واحدهای مسکونی برای خریداران به واسطه افزایش مجدد قیمت‌ها در میانه تابستان خبر دادند.

بنا بر اعلام آن‌ها هم اکنون تعداد مراجعات به بازار مسکن نیز تحت تاثیر نبود قدرت خرید در میان متقاضیان مصرفی و خانه اولی کاهش یافته است و بنابراین متولی مسکن باید راهکار مناسب برای اصلاح شرایط فعلی در بازار را فراهم کند.

در حالیکه پیش از این کارشناسان و صاجبنظران بخش مسکن سال‌ها بر ضرورت استفاده از روش‌های نوین تامین مالی مسکن به منظور افزایش عرضه مسکن در استطاعت تاکید کرده و افزایش عرضه این واحدها به بازار ملک را یکی از اصلی‌ترین اقدامات مورد نیاز برای کمک به خانه‌اولی‌ها می دانند، فعالان بازار مسکن به هیبنا اعلام کردند: شرایط در بازارمسکن به گونه‌ای شده است که بدون مداخله متولی مسکن برای اصلاح برخی روندها در بازار و همچنین افزایش عرضه مسکن نمی‌توان به خارج شدن بازار از شرایط رکودی فعلی امیدوار بود.

فعالان واسطه‌های بازار معاملات مسکن نیز مانند گروهی از کارشناسان معتقدند اعمال سیاست‌های افزایش عرضه دست‌کم می تواند بازار واحدهای مسکونی مصرفی را تحت تاثیر قرار داده و از طریق عرضه جدید، بخشی از نیاز بازار به واحدهای مسکونی را پاسخ دهد. در این زمینه، برخی از کارشناسان وفعالان بازار مسکن معتقدند بهتر است متولی مسکن طرحی را به منظور افزایش عرضه اجرایی کند که چند منظوره و با کمترین هزینه بیشترین کارآیی را در بازار مسکن به همراه داشته باشد.

در گام اول به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار بهتر است واحدهای مسکونی موجود که در سال‌های اخیر از سوی سرمایه‌گذاران خریداری و به صورت خالی نگه داشته شده است به بازار عرضه شود. کارشناسان مسیر عرضه این واحدها به بازار را روی آوردن متولی بخش مسکن به مالیات ستانی از مالکان مسکن می دانند. آن‌ها معتقدند نیازی به اجرای قوانین پردردسری همچون دریافت مالیات از خانه‌های خالی نیست. بلکه می‌توان از طریق وضع مالیات سالانه یا عوارض سالانه ملکی، هزینه ملاکی را برای سوداگران و محتکران افزایش داد.

آن‌ها همچنین اجرای طرح‌های افزایش عرضه از طریق ساخت واحدهای مسکونی جدید و در استطاعت را از اقدامات ضروری می‌دانند. به اعتقاد آن‌ها همکاری همه دستگاه‌ها از جمله شبکه بانکی در پیشبرد طرح‌های عرضه مسکن می‌تواند پاسخگوی بخش دیگری از نیاز به واحدهای مسکونی باشد. پیش از این نیز بانک مسکن در حمایت از برنامه‌های تامین مسکن در کشور از ساخت واحدهای مسکونی و عرضه آن‌ها به نفع خانه‌اولی‌ها حمایت کرده و برای همکاری به منظور پیشبرد بهتر این طرح‌ها اعلام آمادگی کرده بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000