الگوی جهانی ساماندهی بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۶/۱۰
راهکار تجربه شده و موثر مطابق با الگوی جهانی برای افزایش دسترسی متقاضیان مصرفی به واحدمسکونی مناسب در بازار مسکن معرفی شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مطالعات انجام شده از سوی کارشناسان و مراکز مطالعاتی معتبر حاکی از آن است که طی سال های اخیر یکی از مهم ترین چالش های بازار مسکن نبود تعادل میان عرضه و تقاضا در این بخش بوده است. به طوریکه با وجود تولید سالانه مسکن بخش زیادی از متقاضیان مصرفی نتوانسته اند به مسکن مناسب دسترسی پیدا کنند.
به عبارتی بررسی ها نشان می دهد: میزان دسترسی خانوارهای ایرانی به مسکن مناسب و در استطاعت کاهش پیدا کرده است. از جمله مهم ترین دلایل این موضوع از یک سو رشد پی در پی قیمت مسکن در مقابل عدم تقویت قدرت خرید و از سوی دیگر ساخت و عرضه مسکن نامتناسب با الگوی مصرف بوده است. در حالیکه براساس بررسی ها و الگوی مصرف، نیاز بازار به عرضه واحدهای مسکونی کمتر از ۸۰ مترمربع است در حال حاضر بخش عمده واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار به آپارتمان های مسکونی بیش از ۱۰۰ مترمربع اختصاص دارد.
در این میان اگرچه طی سال های گذشته یکی از راهکارهای اولیه برای افزایش دسترسی خانوارهای ایرانی به مسکن مناسب، افزایش تولید و عرضه مسکن عنوان شده است اما کارشناسان معتقدند راهکار اساسی برای رفع این چالش و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن، استفاده از راهکار تجربه شده در دنیا است.
از دیدگاه کارشناسان بازار مسکن، ساماندهی این بخش بیش از آنکه به عرضه و تولید مسکن جدید نیاز داشته باشد، ارائه راهکارهایی برای عرضه املاک منجمد در بازار یعنی اخذ مالیات سالانه از املاک است.
در قالب مالیات سالانه املاک مسکونی، مالکان واحدهای مسکونی در پایان هر سال مالیاتی، مبلغی معادل ضریبی از ارزش روز ملک خود را به دولت پرداخت می‌کنند و نکته قابل توجه در آن این است که کشورهایی در کاربرد این اهرم مالیاتی و تحقق اهداف مربوط به آن در تنظیم بازار مسکن موفق بوده‌اند که بدون هیچ گونه تبصره، استثنا و شرایطی اقدام به وضع و دریافت مالیات از املاک مسکونی به‌صورت سالانه کرده‌اند. در واقع در الگوهای موفق، این نوع مالیات در دنیا و در کشورهای پیشرفته همه املاک مسکونی با ضرایب مشخص مشمول پرداخت مالیات سالانه هستند. درواقع دریافت مالیات سالانه از املاک مسکونی یکی از اهرم‌های قوی و متداول مالیاتی برای تنظیم بازار مسکن در کشورهای پیشرفته دنیاست که یک نمونه موفق استفاده از آن را در آمریکا می‌توان مشاهده کرد. در واقع در این کشورها مالیات سالانه املاک مسکونی ستون مالیات‌های بخش مسکن برای ثبات بخشی به قیمت واحدهای مسکونی با اهرم مالیاتی و جلوگیری از آشفتگی قیمتی در بازار مسکن در نتیجه فعالیت غیرمعمول و هیجانی تقاضای غیرمصرفی در بازار ملک است.
با اجرای چنین راهکاری بخش زیادی از خانه های منجمد شده در بازار املاک به بازار عرضه و به این ترتیب تا حدود زیادی بخشی از نیاز تقاضای مصرفی پاسخ داده می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000