وقتی پای ۴ میلیون مسکن در میان است

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۶/۱۱
همزمان با روی کار آمدن دولت جدید، بحث رجوع به وعده های انتخاباتی از جمله ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال همچنان داغ است و مسئولان اجرایی جدید کشور بر تحقق این وعده مصر هستند. ‌
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، رییس جمهور که از لزوم جبران کمبود واحدهای مسکونی در کشور می گوید، خطاب به وزیر راه و شهرسازی و دستگاه های اجرایی بر لزوم آغاز نهضت مسکن سازی در کشور تاکید کرد، موضوعی که رستم قاسمی با قبول این مسئولیت، بر صندلی وزارت راه و شهرسازی تکیه کرد.

همزمان با آغاز دولت و تشکیل جلسات هیئت دولت با وزاری جدید، اولین موضوعی که مطرح شد، فهرست لیستی از وعده های دولت بود. این موضوع از سوی معاون اول رییس جمهور مطرح شد. محمد مخبر خطاب به وزرا اعلام کرد که لیستی از وعده های رییس جمهور مرتبط با هر دستگاه از سوی وزیر مربوطه تهیه شود. مخبر در اولین جلسه هیئت دولت با حضور وزرای جدید خطاب به رستم قاسمی هم گفت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی باید سازوکار تولید ماهانه بیش از ۸۰ هزار واحد مسکن فراهم شود.

اما در سوی دیگر ماجرا، علاوه بر وزارت راه و شهرسازی به عنوان رهبر و سیاستگذار این حوزه، مجلس شورای اسلامی هم پای کار است. علی نیکزاد نایب رییس مجلس که زمانی خود بر صندلی وزارت تکیه زده بود، اخیرا با اشاره به تصویب قانون جهش تولید مسکن، گفت: این قانون ضمن رفع مشکلات حوزه مسکن، به عملیاتی شدن شعار دولت سیزدهم برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن کمک می کند.

در قالب طرح جهش تولید مسکن، موضوعاتی مانند تامین زمین به ویژه تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی و فروش اقساطی و مشارکت ۲۰ ساله و اقساط به صورت پلکانی به تصویب رسید.

با این حال، نیکزاد با بیان اینکه ما در دولت دهم سابقه تولید مسکن میلیونی در قالب مسکن مهر ، بخش خصوصی و مشارکت مردم تحت عنوان خودمالکی را تجربه کردیم، بر این باور است: دولت جدید که با شعار تامین یک میلیون واحد مسکونی در سال آغاز به کار کرده، با این قانون می تواند شعار خود را عملیاتی کند. مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را با توجه به دغدغه مردم به طور ویژه پیگیری خواهد کرد.

همچنین سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اخیرا در نشستی خبری تاکید کرد که براساس طرح جهش تولید مسکن، دولت مکلف است در سال های آینده و به ویژه در ۴ سال پس از لازم الاجرا شدن، سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی احداث کند که برای تحقق این امر سازوکاری توسط مجلس پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم از ابتدای فعالیت به دنبال تصویب قانونی برای رفع این نقیصه در جهت کمک و حمایت از مردم بود، بنابراین کلید طرح جهش تولید مسکن در مجلس زده شد و پس از بررسی های متعدد در کمیسیون مربوطه و صحن علنی، در نهایت به تصویب نمایندگان رسید.

سخنگوی هیأت رییسه مجلس، تشکیل شورای عالی مسکن را یکی از سازوکارهای پیش بینی شده برشمرد و گفت: این شورا به ریاست رئیس جمهور و جانشینی معاون اول وی، دبیری وزارت راه و شهرسازی، 11 عضو کابینه دولت، رئیس بنیاد مسکن و عضو ناظر مجلس تشکیل می شود.

بر اساس این گزارش همه این اظهارات، نشان می دهد، دولت و مجلس پای کار آمدند تا این وعده را محقق کنند. حالا که پای ساخت سالانه یک میلیون مسکن در میان است، انتظار می رود با تامین مالی بخش، توجه و نظارت بر تخصیص سهم نظام بانکی و تامین اراضی، واحدهای مسکونی با کیفیت و با قیمت تمام شده منطقی تولید و به بازار عرضه شود. نکته مهم در این خصوص پیگیری افزایش قدرت خرید است که باید با سازوکارهایی به طور موازی پیگیری شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000