رییس کل بانک مرکزی خبر داد

صفرشدن میزان اضافه برداشت بانک ها

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۶/۱۳
رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که در هشت ماه اخیر اضافه برداشت و دریافت خط اعتباری بانک‌ها از بانک مرکزی به حداقل ممکن و به حدود صفر رسیده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اکبر کمیجانی با بیان اینکه شبکه بانکی سهم بالایی در تأمین مالی اقتصاد دارد گفت: برخی تسهیلات تکلیفی بار سنگینی بر دوش نظام بانکی قرار می‌دهد و اگر بانک‌ها نتوانند منابع را به موقع از منابع خود بانک تأمین کنند به منابع بانک مرکزی مراجعه می‌کنند و این کار باعث اضافه برداشت یا گرفتن خط اعتباری از بانک مرکزی می‌شود که تبعات منفی دارد.

به گفته وی، بخشی از این تأمین مالی اقتصاد باید از بازار سرمایه انجام شود که با وجود گسترش آن در سال‌های اخیر هنوز مراحل تکوین خود را طی می‌کند و تا زمانی که به بلوغ خود نرسیده تکلیف سنگینی بر دوش شبکه بانکی است.البته در یکی دو سال اخیر دسترسی بانک‌ها به اضافه برداشت و قطع اعتباری از بانک مرکزی محدود شده است.

او با اشاره به سیاست‌های اخیر بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم گفت: ابزار سیاست پولی برای مدیریت نقدینگی و نرخ سود در بازار بین بانکی فعالیت جدیدی است که برای مهار تورم به کار می‌رود و از ظرفیت بین بانکی برای حراج اوراق مالی اسلامی و فروش آن استفاده می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی همچنین از تقویت ابزارهای نظارتی برای سامان دادن به ترازنامه بانک‌ها گفت و افزود: این کار از طریق سیاست‌هایی برای کم کردن سهم دارایی‌های رسوبی بانک‌ها انجام می‌شود و از سال گذشته بر اساس تصمیم شورای پول و اعتبار مقرر شد که بانک‌ها ۳ درصد از سپرده‌های بانکی را صرف خرید اوراق اسلامی کنند تا جایگزین دارایی‌های غیر فعال شود.

از نگاه کارشناسان، یکی از دلایل کاهش اضافه برداشت، قاعده مند شدن برداشت از منابع بانک مرکزی و اجرای عملیات بازار باز است. عملیات بازار باز که مدت ها به عنوان سیاست بانک مرکزی پیگیری می شود، ابتدا در جلسه شورای پول و اعتبار تایید شد تا بانک مرکزی در این زمینه آغاز به کار کند و خرید و فروش اوراق مالی اسلامی را انجام دهد.در این بازار سه عضو دولت، بانک مرکزی و بانک نقش اصلی را ایفا می کنند. به صورتی که هنگامی که بانک مرکزی دنبال کنترل میزان نقدینگی خود است در پایان هر روز ممکن است یک بانک با کسری و بانکی دیگر با مازاد روبرو باشد که بانک مرکزی از طریق بازار باز دخالت می‌کند و می‌تواند نقدینگی بانک‌ها را با خرید و فروش اوراق کنترل کند.از طرفی پیش از این در بانک ها با فعالیت بازار بین بانکی، مازاد و تقاضای نقدینگی پاسخ داده می شد. در بازار عملیات بازار باز اگر بانک ها قصد اضافه برداشت داشته باشند باید وثیقه بگذارند که در بودجه سال ۹۹ پیش بینی شده است. کارشناسان تاکید می کنند: به نوعی برداشت بانک ها از حساب بانک مرکزی نظام مند و مرتب می شود و می تواند بر نرخ رشد تورم و فعالیت سیستم بانکی موثر باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000