بانک مرکزی آمارهای مرداد را منتشر کرد

افزایش ۵۰ درصدی تسهیلات دهی بانک ها

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۶/۲۰
بر اساس آمارهای بانک مرکزی در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، شبکه بانکی کشور بیش از ۹۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات، با اهداف مختلف به بخش‌های مختلف اقتصادی اعطا کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰درصد رشد در تسهیلات‌دهی را نشان می‌دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طبق این آمار تسهیلات اعطایی بیش از 305هزار میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است. آمار و ارقام حاکی از آن است که 610هزار میلیارد تومان، معادل 67.8 درصد از کل تسهیلات اعطایی بابت تامین سرمایه در گردش فعالیت‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده است. بیش از یکصدهزار میلیارد تومان، معادل 11.3 درصد کل این تسهیلات صرف ایجاد یک فعالیت اقتصادی جدید شده است، حدود 73هزار میلیارد تومان، معادل 8 درصد کل این تسهیلات برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی پرداخت شده است و بیش از 55هزار میلیارد تومان، معادل 6 درصد صرف خرید کالاهای شخصی شده است. این سه مورد، پس از تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصاد به ترتیب اصلی‌ترین اهدافی بوده‌اند که شبکه بانکی براساس آنها وام اعطا کرده‌اند. لازم به ذکر است این 4 هدف بیش از 93درصد از کل تسهیلات را به خود اختصاص می‌دهد.

آمار تسهیلات پرداخت‌شده توسط بانک‌ها بر اساس بخش‌های مختلف اقتصادی نیز دسته‌بندی می‌شود. اطلاعاتی که روابط عمومی بانک مرکزی منتشر کرده است شامل بخش‌های اقتصادی کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و سایر فعالیت‌های متفرقه می‌شود. آمار هر یک از این بخش‌های اقتصادی بر اساس اهداف دریافت وام به شکل دقیق اعلام شده است. بر همین اساس سهم بخش کشاورزی از کل تسهیلات در پنج ماه ابتدایی امسال 4.6 درصد بوده که از این مقدار بیش از 44هزار میلیارد تومان معادل 71درصد از کل تسهیلات پرداختی به این بخش با هدف تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است. بیش از 11هزار میلیارد تومان معادل 18.3 درصد از کل این تسهیلات برای ایجاد فعالیت‌های جدید اقتصادی در بخش کشاورزی اعطا شده و در نهایت حدود 4هزار میلیارد تومان تسهیلات با هدف توسعه به این بخش اقتصادی پرداخت شده است. دومین بخش اقتصادی مورد بررسی صنعت و معدن است.

این فعالیت اقتصادی در پنج ماه ابتدایی سال جاری حدود 275هزار میلیارد تومان، معادل30.5 درصد از وام‌های شبکه بانکی را دریافت کرده‌ است. جزئیات بیشتر نشان می‌دهد از این میزان تسهیلات نزدیک به 80درصد آن، معادل 219هزار میلیارد تومان صرف تامین سرمایه در گردش این بخش شده است. همچنین بیش از 34هزار میلیارد تومان از این تسهیلات با هدف ایجاد واحدهای صنعتی و معدنی جدید و حدود16.5 درصد میلیارد تومان، معادل 6درصد از کل تسهیلات اعطایی به بخش صنعت و معدن به توسعه واحدهای صنعتی و معدنی اختصاص داده شده است. سومین فعالیت اقتصادی مورد توجه در این گزارش بخش مسکن و ساختمان است. این بخش حدود5.1 درصد از کل تسهیلات پرداختی از سوی شبکه بانکی را دریافت کرده است که از این مقدار بیش از 16هزار میلیارد تومان، معادل35.4 درصد از کل تسهیلات این بخش به موضوع تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کرده است. از طرفی بیش از 9هزار میلیارد تومان، معادل 20.6 درصد به بحث ایجاد فعالیت‌های اقتصادی جدید در بخش مسکن و ساختمان اختصاص یافته است. همچنین توسعه فعالیت‌های اقتصادی موجود در این بخش در حدود 4.7 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است. فعالیت عمده بعدی بخش بازرگانی است که با دریافت بیش از 145هزار میلیارد تومان تسهیلات سهمی 16.1 درصد از کل تسهیلات پرداختی در پنج ماه ابتدایی امسال را دارد. از این مبلغ حدود 76.5 هزار میلیارد تومان، ‌معادل 52.7 درصد از کل تسهیلات پرداختی به این بخش برای تامین سرمایه در گردش واحدهای فعال در رشته بازرگانی اعطا شده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000