هیبنا گزارش می دهد

روایت بازار از تمهیدات کرونایی اجاره مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۷/۱۴
فعالان بازار اجاره مسکن در مناطق مصرفی شهر تهران اثر تمهیدات کرونایی بر بازار اجاره مسکن پایتخت را تشریح کردند.
پایگاه خبری بانک مسکن

تحقیقات میدانی انجام شده از سوی خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، درباره تازه ترین شرایط بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی در محلات مصرفی و پرتقاضای شهر تهران نشان می دهد هم اکنون ردپای سه مورد از تمهیدات کرونایی در بازار اجاره مسکن به چشم می خورد.

هر چند بنا بر شواهد و اذعان فعالان بازار اجاره مسکن در مناطق مصرفی و پرتقاضای شهر تهران، سطح اجاره بها در سال جاری در مقایسه با سال قبل افزایش محسوس داشته است اما تمهیدات کرونایی نقش موثری در کنترل شرایط و تنظیم این بازار از سوی دیگر ایفا کرده است. تعیین سقف برای افزایش اجاره بها، عدم امکان اجبار مستاجرها به تخلیه ملک بدون دلیل موجه و افزایش سقف تسهیلات ودیعه مسکن سه مورد از تمهیدات ضد کرونایی در بازار اجاره مسکن هستند.

مطابق با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که در تیرماه سال گذشته برای ساماندهی بازار اجاره و حمایت از مستاجرها تصویب شد و در سال جاری نیز تمدید شد، موجران در شهر تهران تنها تا سقف 25 درصد اجازه افزایش اجاره بها دارند.

از سوی دیگر بدون دلیل موجه نمی توانند مستاجر را وادار به تخلیه ملک خود کنند. فعالان بازار معاملات مسکن معتقدند این سیاست در سال جاری بیش از سال گذشته در بازار اجاره اجرایی شد و امسال هر دو طیف بازار اجاره اعم از موجر و مستاجر این مصوبه را نسبت به سال قبل جدی تر تلقی کرده و بر مبنای آن اقدام به تصمیم گیری در بازار اجاره کردند.

فعالان بازار اجاره مسکن در مناطق مصرفی و پرتقاضا می گویند در عمده قراردادهایی که در سال جاری در بازار اجاره تمدید شدند سقف 25 درصدی افزایش اجاره بها رعایت شده است. این در حالی است که با قرار گرفتن در فصل پاییز و کاهش تقاضا در بازار اجاره در فصل جاری نیز همین افزایش 25 درصدی مبنای تمدید قراردادها خواهد بود.

هر چند در این میان ممکن است استثناء هایی وجود داشته باشد اما شواهد نشان می دهد در سال جاری سقف تعیین شده از سوی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، بیش از سال گذشته در بازار اجاره تبعیت شده است. از سوی دیگر در میان مستاجرها، استفاده از تسهیلات ودیعه مسکن نیز افزایش یافته است. فعالان بازار اجاره می گویند با افزایش سقف تسهیلات ودیعه و اطلاع تعداد بیشتری از مستاجران از این امکان، امسال تعداد بیشتری از قراردادهای اجاره با استفاده از این تسهیلات نوشته شد.

فعالان بازار اجاره در عین حال معتقدند لازم است با ادامه این مسیر حمایتی و ساده سازی دسترسی متقاضیان به تسهیلات اجاره مسکن، امکان استفاده افراد نیازمند از این تسهیلات به میزان موثرتر و بهتر فراهم شود.

با این حال شواهد در بازار اجاره مسکن در محلات مصرفی و پرتقاضای شهر تهران نشان می دهد کماکان سطح اجاره بهای پیشنهادی از سوی مالکان با توان مالی مستاجرها فاصله دارد و به رغم آغاز پاییز و کاهش تقاضا، همچنان برخی از مستاجرها در یافتن ملک مناسب و متناسب با توان مالی خود با دشواری مواجه اند. از این رو لازم است سیاست های موثری به منظور عرضه مسکن اجاره ای برای کاهش فشار اجاره نشینی به خصوص در پایتخت و سایر کلانشهرها و شهرهای بزرگ از سوی متولی مسکن اعمال شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000