سه نکته برنامه ریزی برای افزایش عرضه مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۷/۱۷
یک اقتصاددان معتقد است انتخاب صحیح منطقه جغرافیایی برای عرضه جدید واحدهای مسکونی، نقش مهمی در کاهش یافتن یا نیافتن قیمت مسکن دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

داوود سوری اقتصاددان، با بیان اینکه یکی از مهم ترین اهداف افزایش عرضه مسکن، کاهش قیمت است، به پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، گفت: هدف بسیاری از دولت ها از جمله دولت سیزدهم از افزایش عرضه و حمایت از تولید مسکن، کاهش قیمت آن است چراکه مطابق با منطق اقتصادی، زمانی که عرضه یک کالا افزایش پیدا می کند این انتظار وجود دارد که قیمت آن کاهش بیابد. وی ادامه داد: اگرچه این منطق اقتصادی ممکن است در خصوص تمامی کالاها صادق باشد اما باتوجه به اینکه مسکن کالایی وابسته به مکان است، باید یک نکته مهم در خصوص اجرای این اصل در مورد بخش مسکن موردتوجه قرار گیرد. ازاین رو انتخاب منطقه جغرافیایی برای عرضه مسکن در به دست آمدن این نتیجه که قیمت مسکن کاهش پیدا کند یا نه، اهمیت دارد.

وی به نکته دیگر در خصوص اجرای این اصل برای بخش مسکن اشاره و اظهار کرد: یک نکته دیگر که باید برای سیاست گذاری در بخش مسکن موردتوجه قرار گیرد خاصیت دوگانه مسکن است. از آنجایی که مسکن هم یک کالای مصرفی و هم یک کالای سرمایه ای محسوب می شود بنابراین این سوال مطرح است که آیا صرفا افزایش عرضه می تواند قیمت آن را کاهش دهد یا خیر. این نکته قطعا باید مدنظر سیاستگذار باشد. وی با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، تصریح کرد: مطابق با پیش بینی انجام شده در طرح جامع مسکن، سالانه نیاز به تولید و عرضه یک میلیون واحدمسکونی در کشور وجود دارد که طی سال های گذشته بخش مهمی از این نیاز توسط بخش خصوصی انجام شده است.

سوری در بخش دیگری از صحبت های خود به تجربه اجرای طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در اجرای چنین طرح هایی چگونگی تامین منابع برای ساخت واحدهای مسکونی مهم است. تجربه اجرای طرح مسکن مهر نشان داد استقراض از بانک مرکزی، فشار زیادی به پایه پولی وارد کرد و نهایتا تورم زیادی بر اقتصاد کشور وارد شد.

این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: برخلاف دوره های گذشته بهتر است سیاستگذار از پرداخت یارانه مستقیم به عرضه کننده مسکن دوری کند و به این ترتیب شرایط موفقیت اجرای طرح را افزایش دهد به ویژه آنکه بخش مسکن از جمله بخش هایی است که نقش بازار در آن پررنگ است و با توجه به حضور گسترده بخش خصوصی، یک بازار رقابتی محسوب می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000